РЕТРОАРХАЇЗУЮЧІ СИНТЕЗИ В СЦЕНОГРАФІЇ ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/hst-2023-15-92-01Ключові слова:
міф, синтез мистецтв, художній образ, сценографія, мистецькій твірАнотація
Наголошено на актуальності звернення до філософських засад етноремінесценцій та ретроархаїзучих тенденцій стилю модерн в творчості Миколи Реріха, який в Парижі, на сцені Дягілєвських сезонів здійснив синтез мистецтв та літургійного, релігійного світогляду. Мета статті – визначити сценічний синтез мистецтв як симбіоз профетичного, месіаністичного вчинку художників модерну та етнокультурних реконструкцій прадавнього світу. Методологія дослідження презентована компаративним та системним підходами, З філософських методів задіяні трансцендентальний, феноменологічний та діалектичний методи, які дають можливість здійснити філософсько-антропологічний аналіз синтезу мистецтв як динамічної цілісності в контексті можливого, наявного та постнаявного модусів існування художнього твору. Наукова новизна статті. Доведено, що ретроархаїзуючи інтенції стилю модерн є рецидивом романтизму як певного протомодерну, який був орієнтований на мистецтво Сходу, культивацію минувшини та теургізм творчості. Втім, екуменізм не є метою синте́ з Реріха. Багато інтерпретаторів стверджують, що християнство вже не виконує свою роль religare, втратило свої містичні сили, потрібно знайти певний метарелігійний синтез, а синтез індуїзму і християнства, начебто, дасть оновлення. Реріх не має відношення до подібних тверджень. Глибинна орнаментальна синтагматика його творів дає можливість відчути, наскільки динамічно, структурно та індивідуально створюється художній образ. Три складові хореїчного симбіозу – музична, хореографічна і художня – утворюють неповторний синтез, який сприймається як буквально занурення в міф. Висновки. Принципи, які сповідували Микола Реріх, Ігор Стравінський і Вацлав Ніжинський, були подібними. Їх можна охарактеризувати як ретроархаїзуючий кубізм: зрізи, злами форм звучної і зображувальної матерії в усіх контрастних реаліях цієї синтетичної і художньої поеми-драми мистецького твору.
Посилання
Ареф’єва Є.Ю. Поетика як хорея та аретея: синкретизм музики І. Стравінського. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку : збірник наукових праць. Вип. 27. Рівне : РДГУ, 2018. С. 106 – 111.
Легенький Ю.Г. Культурология изображения (опыт композиционного синтеза). Киев : ГАЛПУ, 1995. 412 с.
Чепелик В. Український архітектурний модерн. Київ : КНУБА, 2000. 378 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Всі права на опубліковані статті належать авторам відповідно ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому авторами надається дозвіл на публікації статті в журналі "Humanities Studies". Автори мають право використовувати матеріал статті в будь-якому форматі на основі неексклюзивного поширення роботи за умов посилання на першоджерело, тобто публікацію в журналі "Humanities Studies".