СУТНІСТЬ ТА ОСОБЛИВОСТІ АНОМІЇ В СУСПІЛЬСТВІ СПОЖИВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/hst-2023-14-91-02Ключові слова:
аномія, індивідуальна аномія, соціальна аномія, соціальна ідентичність, реклама, відтік мізків, суспільство споживанняАнотація
Стаття присвячена дослідженню сутності та особливостей прояву аномії в суспільстві споживання.Сьогодні аномія визначається як стан суспільства, за якого окремі сфери суспільного життя, типи суспільних відносин і поведінка людей значною мірою випадають з-під нормативного регулювання суспільством. Необхідні імперативи втрачаються або послаблюються, а значна частина громадян перестає дотримуватись встановлених норм. Внаслідок цього виникає своєрідний нормативний вакуум, що поглинає правові, моральні та інші нормативні основи суспільного життя, індивідуальної та масової свідомості. Встановлено, що основні суперечності в сучасному розумінні феномену аномії зумовлені концептуальними розбіжностями у підходах, на основі яких доцільно проводити системний аналіз глобальних соціальних процесів, пов’язаних з кризовими змінами. Певний еклектизм і фрагментарність наукових досліджень аномії можна пояснити недостатньою затребуваністю самої проблеми для її глибокої філософської рефлексії. Неузгодженість теоретичних підходів дослідників цього феномену зумовлена їхньою приналежністю до різних культурних епох, наукових напрямів, ідеологій тощо. Складне та суспільно значуще явище аномії неможливо осмислити за допомогою якогось одного конкретного підходу, оскільки вона торкається таких складних процесів і фундаментальних, корінних пластів суспільного життя, як змістовні проблеми взаємовідносин суспільства та особистості, масової свідомості, проблеми соціалізації особистості в умовах деструкції соціального простору, форми і методи подолання особистістю аномічного відчуження. Виявлено, що незважаючи на негативні сторони даного феномену, аномія опосередковано сприяє формуванню нової соціальної стабільності суспільства споживання.
Посилання
Арон Р. Етапи розвитку соціологічної думки / пер. з фр. Г. Філіпчука. Київ : Юніверс, 2004. 688 с.
Бачинін В. Антагонізм і аномія. Філософська і соціологічна думка. 1993. № 2. С. 78–84.
Гіденс Е. Нестримний світ: як глобалізація перетворює наше життя / Е. Гіденс [пер. з англ. Н. Поліщук]. Київ : Альтпрес, 2004. 100 с.
Запорожченко О. В. Концепція «одновимірної людини» Герберта Маркузе та критика індустріального суспільства. Актуальні проблеми філософії та соціології : науково-практичний журнал / голов. ред. С. Г. Секундант Національний університет «Одеська юридична академія». Одеса, 2021. Вип. 33. С. 30–36. DOI: https://doi.org/10.32837/apfs.v0i33.1060
Злобiна О., Тихонович В. Особистiсть сьогоднi: адаптацiя до суспiльної нестабiльностi. Київ : IC НАНУ, 1996. 98 с.
Лебон Г. Психологія мас. Київ : Андронум, 2021. 138 с.
Майерс Д. Социальная психология / пер. с англ. СПб. : Питер, 1997. 688 с.
Мертон Р. Социальная структура и аномия. Зарубежная социология XX века : хрестоматия / отв. ред. В. Г. Городяненко. Днепропетровск : Издательство ДНУ, 2001. 336 с.
Мертон Р. Социальная теория и социальная структура / под. ред. В. В.Танчера. Київ : Абрис, 1996. 112 с.
Нікітін A. B. Вплив аномії на нормативну поведінку суспільства. Право України. 2003. № 9. С. 44–48
Сайтарли І. А. Занепад афективної культури у суспільстві споживання. Гілея: науковий вісник : зб. наук. пр. / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова, УАН ; голов. ред. В. М. Вашкевич. Київ. 2011. Вип. 43. С. 316–324.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Всі права на опубліковані статті належать авторам відповідно ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому авторами надається дозвіл на публікації статті в журналі "Humanities Studies". Автори мають право використовувати матеріал статті в будь-якому форматі на основі неексклюзивного поширення роботи за умов посилання на першоджерело, тобто публікацію в журналі "Humanities Studies".