КОНКУРЕНЦІЯ В НАУЦІ ТА КУЛЬТУРНО-ГУМАНІСТИЧНІ ЦІННОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.26661/hst-2022-11-88-13Ключові слова:
наука, конкуренція, культура, гуманізм, загальнолюдські цінності.Анотація
Всебічно досліджується природа конкуренції в контексті наукового розвитку. Сучасна наука, спільнота дослідників, сфера комерційного застосування наукових здобутків – висококонкурентне середовище. В той же час, наука має залишатися фундаментальною опорою для людяності на подальшого прогресу людства. Отже, надмірна прагматизація та утилітаризм в науці та технологічній сфері мають стримуватися культурними чинниками. В цьому плані надзвичайно актуальності набуває привнесення в наукову сферу цінностей гуманізму, людиноцентризму. Підкреслюється, що конкуренція в науці з одного боку сприяє появі нових відкриттів, підтриманні духу змагальності у досягненні найкращих результатів, а з другого боку – робить науковий процес більш прагматичним та комерціалізованим. Здійснюючи пізнавальну діяльність, суб’єкти науки ведуть боротьбу не тільки за найкращий результат як такий, але й за оволодіння істиною як найбільш адекватною системою знань. Наголошується на значенні гуманістичних спонукальних чинників розвитку науки, що сприятиме утвердженню творчості та незаангажованості у науковій діяльності. Для відтворення зазначених чинників важлива загальносуспільна атмосфера щодо ставлення до науково-дослідної діяльності – утвердження у суспільній думці, державній політиці значущості й поваги до праці науковця. З гуманістичних позицій діяльність науковців має бути спрямована не на створення нової зброї, засобів руйнування природного середовища, а на покращення адаптивних можливостей людини, створення умов для її гармонійного існування з розширеними можливостями у різноманітних вимірах: соціальному, біологічному, технологічному, інформаційно-комунікаційному тощо.
Посилання
Александрова О. С. Конкуренція як принцип суспільного розвитку: соціально-філософський аналіз : автореф. дис. … канд. філос. наук. Сімферополь, 2004. 11 с.
Боголіб Т. М. Конкуренція університетів: світовий досвід і українські реалії. Вісник Національної академії наук України. 2012. № 10. С. 31–41.
Бургун І. В. Підготовка компетентного випускника як реалізація гуманістичної місії середньої освіти. Народна освіта. 2014. Випуск 3 (24). URL: http://narodnaosvita.kiev.ua
Буяшенко В. Наука сьогодення: від академізму до соціального сервісу. Вісник Академія праці, соціальних відносин і туризму. 2019. № 3. С. 7–12.
Веллингтон П. Стратегии кайдзен для успешных продаж / пер. с англ. под ред. А. Заболотной. СПб. : Питер, 2004. 272 с.
Воронкова Валентина, & Кивлюк Ольга. Людина у освітньому просторі smart-суспільства. Київ : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманов, 2017.
Voronkova Valentina, Maksimenyuk Marina, & Nikitenko Vitalina. Humanistic management in the context of phylosofic anthropology: human dimension. Нова парадигма. 2016. Вип. 129. С. 64–76.
Галицька М. М. «Культура» та «освіта»: взаємозумовленість понять. Педагогічний процес: теорія і практика. 2013. Вип. 4. С. 28–33. Дараган Н. Д. Наука и гуманизм. Вестник Таганрогского государственного педагогического института имени А. П. Чехова. 2008. № 2. С. 10–15.
Донникова И. А. Антропологическая сложность как феномен постнеклассического гуманитарного знания. Інтегративна антропологія. 2016. № 2. С. 9–13.
Ільницький Д. О. Глобальна конкуренція в науково-освітньому просторі: інтелектуально-ресурсний вимір: дис. … д-ра економ. наук. Київ, 2016. 512 с.
Людина в есенційних та екзистенційних вимірах / В. Г. Табачковський, А. М. Дондюк, Г. І. Шалашенко та ін. ; НАН України ; Ін-т філософії ім. Г. С. Сковороди. Київ : Наукова думка, 2004. 246 с.
Максимов С. В. Конкуренция и наука. Российское конкурентное право и экономика. 2019. № 2 (18). С. 4–5.
Мельник В. Науково-технічні реалії в гуманістичному вимірі. Соціогуманітарні проблеми людини. 2005. № 1. С. 9–17.
Нікіфорова І. І. Конкурентні відносини у суспільстві як обʼєкт державного регулювання. Державне управління та місцеве самоврядування: зб. наук. пр. Дніпропетровськ : ДРІДУ НАДУ, 2013. Вип. 4 (19). С. 68–76.
Остропольська З. М. Техногенна культура: антропологічні виміри. Культура України. 2016. Випуск 52. С. 29–36.
Постанова Президії Національної академії наук України від 11 липня 2018 року № 241 «Про підсумки оцінювання діяльності наукових установ НАН України». URL: https://ips.ligazakon.net/document/MUS30360.
Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. СПб. : Питер, 1999. 720 с.
Стасюк Г. Розвиток освіти в «організованому суспільстві»: українські реалії та перспективи. Проблеми гуманітарних наук. Філософія. 2014. Вип. 33. С. 141–150.
Хайруллин Р. Н. Конкуренция научных теорий и научный прогресс. Вестник Башкирского университета. 2011. Т. 16. № 2. С. 501–504.
Шедяков В. Е. Культура как фактор общественных трансформаций. Актуальні проблеми філософії та соціології: Науково-практичний журнал. 2016. Вип. 11. С. 123–127.
Шумка М. Л., & Шандрук І. С. Трансформація гуманістичних ідей в сучасності. Світоглядні та соціокультурні засади формування модерної української нації: щоріч. наук. пр. / відп. за вип. Т. В. Гончарук. Тернопіль : ТНЕУ, 2014. С. 1–25.
Ясниська Н. Деякі аспекти державного управління наукової діяльністю вищих навчальних закладів в умовах реформування галузі. Демократичне врядування. 2016. Вип. 16–17. С. 1–11.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Всі права на опубліковані статті належать авторам відповідно ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому авторами надається дозвіл на публікації статті в журналі "Humanities Studies". Автори мають право використовувати матеріал статті в будь-якому форматі на основі неексклюзивного поширення роботи за умов посилання на першоджерело, тобто публікацію в журналі "Humanities Studies".