ПРИНЦИПИ МОДЕРНІЗАЦІЇ МОВНИХ СТРАТЕГІЙ: ВИКЛИКИ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.26661/hst-2022-11-88-12Ключові слова:
модернізація освіти, мовні стратегії, глобалізація, інформаційна революція, полікультурність, комунікаційний процес.Анотація
Однією з головних потреб сучасного глобалізованого світу є потреба інтенсивного спілкування. Задоволення цієї потреби, в свою чергу, формує виклики до мовної підготовки суб’єктів комунікаційного процесу. Вільне володіння однією з світових мов – англійською, німецькою, французькою тощо – постає необхідною умовою, поза якою комунікаційний процес значно ускладнюється. Спілкування за допомогою словника чи перекладача має низку недоліків, головним з яких є адекватність/неадекватність розуміння співбесідника, осягнення предметного смислу комунікації. Перед нинішньою мовною освітою стоїть завдання пошуку та впровадження адекватної відповіді на виклики глобалізованого світу. Мета статті – проаналізувати принципи модернізації мовної освіти в контексті світового досвіду. Підсумовується, що виклики глобалізації – інтенсифікація міжнародного спілкування людей, міжкультурні наукові, освітні та релігійні обміни визначають принципово нову роль мовної освіти в сучасному інформаційному світі, націлену, передусім, на задоволення потреби особистості в швидкій адаптації до умов полікультурного світу, який весь час змінюється, а також реалізації інших потреб життєдіяльності людини в полікультурній і мультилінгвальній спільноті людей. Відзначено, що мовна освіта є важливим засобом, що формує свідомість особистості та її здатність бути соціально мобільною в суспільстві, сприяє веденню діалогу культур у світі, що глобалізується, навколо розв’язання різноманітних проблем. В епоху інформаційної революції вона повинна забезпечувати високу комунікативну функціональність людини. Мовні стратегії мають бути націлені не лише на оволодіння основними видами мовленнєвої діяльності, але й на формування міжкультурної компетентності потенційних суб’єктів мовлення, які лише разом спроможні забезпечити готовність більшості громадян до спілкування в сучасному багатомовному й багатокультурному світі.
Посилання
Andriukaitiene Regina, Voronkova V.Н, Kyvliuk O.P, Nikitenko V.A. Formation and development of smart society as high-minded, high-tech and high-intelligent community. Humanities Bulletin of Zaporizhzhe State Engineering Academy. 2017. Том 71. С. 17–25.
Ашиток Н. Мовна соціалізація дітей з особливостями психофізичного розвитку в умовах інформаційного суспільства. Молодь і ринок. 2014. № 4 (111). С. 17–21.
Баглай О. І. Концептуальні підходи до формування готовності майбутніх фахівців міжнародного туризму до міжкультурного спілкування. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2013. Вип. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2013_1_3
Білецька І. О. Полікультурні тенденції сучасної вітчизняної іншомовної освіти. Педагогчний альманах. 2014. Вип. 21. C. 43–50. Voronkova V.H, Nikitenko V.O. Modern geokul’ tura as a sociocultural phenomenon of cultural globalization. Gìleâ: scientific Bulletin : [GS Sciences etc.]. K. : Publishing House of SCIENCE LLC NVP, BELIEVE. 2013. Вип. 72. С. 487–492.
Дракер П. Следующая информационная революция. Офис. 2000. № 9–10. С. 20–26.
Красовська Ю. О. Інтернаціоналізація вищої освіти в умовах глобалізації світового освітнього простору. Вісник Академії митної служби України. Серія: Економіка. 2011. № 2. С. 102–109. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ vamsue_2011_2(46)__13
Міграційна політика Європейського союзу: виклики та уроки для України. Київ : НІСД, 2014. 48 с.
Пасинкова І. В. Система підготовки бакалаврів гуманітарних наук з іноземної мови в університетах США : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Ірина Володимирівна Пасинкова. Київ, 2005. 193 с.
Першукова О. Багатомовна освіта – пріоритетний напрямок розвитку. Порівняльно-педагогічні студії. 2010. № 3–4. С. 38–47. Подолянська Н. О. Основні тенденції розвитку мовної освіти в університетах США. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2014. № 10 (44) С. 182–191.
Ракитов А. Философия компьютерной революции. Москва : Политиздат, 1991. 287 с. Словник термінів міжкультурної комунікації / С. Бацевич. Київ : Довіра, 2007. 208 с
Тадєєва М. І. Трансформація цілей сучасної іншомовної освіти школярів колишніх постсоціалістичних європейських країн у світлі вимог загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2013. Вип. 3 (56). С. 169–176.
Тарабанова Я. В. Мовлєннєа соціалізація учнів на уроках української мови. Таврійський вісник освіти. 2016. № 2 (54). С. 153–160. Тоффлер Е. Нова парадигма влади. Знання, багатство, сила. Київ : «АКТФ», 2003.
Хоменко О. Аналіз мовної політики Європейського Союзу в контексті іншомовної підготовки безнес-студентів в умовах глобалізації. Збірник наукових праць. 2014. Частина 1. С. 395–401.
Яковлева О. Онтологічні, соціокультурні та історичні підвалини багатомовності в системі вищої освіти в Україні та у світі та їхні контексти. Науковий вісник Чернівецького університету. Збірник наук. праць. Філософія. 2012. Вип. 638–639. С. 212–218.
OECD (2012) Education at a Glance 2012: OECD Indicators [Електронний ресурс]. URL: http://www.oecd.org/edu/ EAG %202012_e-book_EN_200912.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Всі права на опубліковані статті належать авторам відповідно ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому авторами надається дозвіл на публікації статті в журналі "Humanities Studies". Автори мають право використовувати матеріал статті в будь-якому форматі на основі неексклюзивного поширення роботи за умов посилання на першоджерело, тобто публікацію в журналі "Humanities Studies".