Концепт «інтелектуалізація планетарного світу» у контексті філософського пізнання
DOI:
https://doi.org/10.26661/hst-2021-9-86-07Ключові слова:
смислогенез, людина, мозок, мислення, інтелект, інтелектуальна енергія, інтелектуальна діяльність, інтелектуальна культура, інтелектуалізація, соціальний світАнотація
Постановка проблеми. Незважаючи на досить широкий спектр підходів до вивчення інтелекту людини та її ролі у суспільстві, від сфери науки, освіти, культури і виробництва, не можна не звернути увагу на достатньо вузьке і прагматичне розуміння цього явища. А дослідження явища інтелектуалізації та її наслідки для світової спільноти, взагалі, випадає з поля зору дослідників. Останні дослідження та аналіз публікацій. Увага дослідників гуманітарного профілю, що концентрують свою увагу на освіті і вихованні особистості концентрується на вивченні: 1) інтелекту як психолого-педагогичної категорії; 2) інтелектуальної культури у навчанні і розвитку; 3) закономерностей інтелектуального розвитку особистості; 4) аспекти інтелектуальної діяльності як необхідного компоненту формування інтелектуальної культури; 5) моделюванні інтелектуально-розвивального навчання у системі професійної підготовки. Мета статті – обґрунтування філософського сенсу явища інтелектуалізації планетарного світу. Завдання дослідження: 1) визначити структуру концепту «інтелектуалізації планетарного світу» та проаналізувати сутність його елементів; 2) обгрунтувати смислогенез, як певну геологічну силу, що підтверджує інтенсифікацію інтелектуалізації планетарного життя; 3) зробити припущення про результат інтелектуалізації планетарного світу. Основна частина статті. Сучасна людина охоплена тотальною інтелектуалізацією, яка зачіпає усі сторони її буття і «вписує» її у Всесвіт. «Інтелектуалізація» має різне визначення і повязується із посиленням чи привнесенням інтелектуального початку. Основою для інтелектуалізації є «інтелект» людини, як продуценту інтелектуальної енергії і інтелектуальної дії, який породжується процесами внутрішньої діяльності людини. Визначено, що інтелектуалізація планетарного світу відбувається за рахунок опанування людиною смислогенезу завдяки чому збагачується інтелект пересічної людини і Колективної особистості і відбувається перехід біосфери в ноосферу. Людина та її колективні обєднання, як носії первинного і колективного інтелекту, виявляються головною рушійною силою еволюційного саморозгортання планетарного світу. Таким чином, планетарний світ у ході інтелектуалізації визріває і опиняється на порозі соціальної сингулярності. Висновки дослідження. Доведено, що для дослідження інтелектуалізації планетарного світу необіхдно концентруватися на: смислогенезі; людині, як носії і продуценті інтелектуальної енергії, що видозмінює планетарний світ; зміні зовнішнього середовища, де матеріалізується інтелектуальна енергія людини. Інтелектуалізацію планетарного світу ми розглядаємо як геологічне явище, яке, з одного боку, ґрунтується на природних або атрибутивних властивостях людини, як представника розумної живої природи, а з іншого, ґрунтується на здатності людини породжувати, відтворювати і розвивати соціальний світ завдяки власній інтелектуальній діяльності.
Посилання
Beskova, I.А. (2001). Evolyuciia a soznanie: kognitivno-simvolicheskii analiz. Moskva. 268.
Bekh, Y.V. (2007). Samorozhortannya social`nogo svitu: Monografiia. Kyiv: Vydavnyctvo NPU imeni M.P. Dragomanova. 248.
Bolshoy francuzsko-ruskii I rusko-francuzskii slovar`. 2003. URL: https://dic.academic.ru/ dic.nsf/ fre_rus/38736/intellectualisation (date of the beast: 28.11.2019).
Vernadskii, V. (2003). Biosfera i noosfera. Moskva: Airis-press, 2003. 575 p. Vernadskii, V.I. (2013). Sobranie sochinenii: v 24 t. / pod red. E.M. Galimova. Moskva: Nauka, 2013. Т. 1.: Trudy pervogo perioda nauchnoy deyatel`nosti po biogeohimii pochv, kristallografii, radioaktivnosti (1894-1914). .
Vodop`yanov, V.N. (2017). Formirovanie mirovozzreniya Novogo vremeni. Koncept : nauch.-metod. Elektronnii zhurnal. T. 23. 27-32.
Intellektual`nyje uslugi v informacionnom obschestve: nauchnaya monografiia (2009) / pod obsch. i nauch. red. G.V. Astratovoy i А.А. Kopchenova. Chel`abinsk: CHGAA. 212.
Inrelektualizaciia URL: http://psychologis.com.ua/intellektualizaciya.htm [in Russian].
Sharden, P.T. de. (1965). Fenomen cheloveka. Moskva: Progress. 296.
Tolkovyi slovar` Efremovoi. 2012. URL: https://slovar.cc/rus/efremova-tolk/ 290909.html. [in Russian]. (date of the beast: 28.11.2019).
Enciklopedicheskii slovar`. 2009. URL: https://dic.acade mic.ru/dic.nsf/es/157674 (date of the beast: 28.11.2019).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Chen Qi

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Всі права на опубліковані статті належать авторам відповідно ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому авторами надається дозвіл на публікації статті в журналі "Humanities Studies". Автори мають право використовувати матеріал статті в будь-якому форматі на основі неексклюзивного поширення роботи за умов посилання на першоджерело, тобто публікацію в журналі "Humanities Studies".