Антропологічний, семіологічний та візуальний повороти як інтерпретанта культурогенезу мистецького синтезу
DOI:
https://doi.org/10.26661/hst-2021-9-86-01Ключові слова:
культура, антропологічний, семіологічний, візуальний повороти, системогенез культури, синтез мистецтвАнотація
Актуальність статті. Стаття присвячена визначенню ролі антропологічного, семіологічного та візуального поворотів в системі інтерпретації мистецьких синтез як феномену культуротворчості. Антропологічний поворот в філософській рефлексії ХХ століття пов’язується як зі зміною образу людини, онтологічними, феноменологічними, мас-медійними трансформаціями відтворення людської цілісності в культурі, так і з виникненням філософської антропології. Семіологічний поворот позначився бумом структуралістських досліджень, візуальний – виникненням нової візуальної метамови у сучасному медійному просторі, зокрема в рекламних, дизайнерських, естрадних синтезах. Мета статті – визначити культуровимірні ознаки філософської рефлексії у контексті означених поворотів. Сучасний медіа-конструкт як і будь-які модератори, медіатори, протагоністи, що стають посередниками між „Я” і „Ти”, дають можливість стверджувати, що культура все більше спирається на цих посередників. Як в свій час протагоніст у Давньої Греції, посередник спілкування стає медіатором, необхідним посередником комунікації, так і в сучасному просторі культури підвищується роль інтерпретативних парадигм художньої творчості. Методологія дослідження визначається системним та компаративним підходами, що дає можливість визначити цілісність культуротворення у контексті діалогу культур. Щоб зазначити будь-яку систему ідентифікації, маркувати прояв ідентичності в мистецькому синтезі як певну рефлексивну або арефлексивну реальність комунікації, потрібно її визначити як симбіоз, культурогенез, синтез, діалог культур. Новизна статті. Вчинок С. Дягілєва як феномен сезонів, синтез мистецтв в контексті сценічного простору – це передусім феномен особистісного дива, феномен персональнальності, людської цілісності, яка виникає в таких несподіваних оперних антрепризах, які деструктуруються, перетворюються на диво танцювальних екзерсисів. Висновок. Танок як найважливіша хореїчна засада культуротворення стає домінантним началом культуротворення всіх мистецьких синтез, які здійснюються у сценічному просторі на початку ХХ століття.
Посилання
Barna, N.V. (2015). Dizayn v kontekstí khudozhn'oí̈ kul'turi KHKH – KHKHÍ stolít'. Vií̈v : «Uníversitet Ukraí̈na». 353.
Belyayeva, Ye.V., Golenkov, S.N., Demin, I.V. (2018). Semioticheskiy povorot v sotsíal'no-gumanitarnom poznanii: istoki,predposylki, kul'turnyy kontekst. Samara : Samar. gum. Kad. 270.
Brazgovskaya, Ye.Ye. Semantika (2019). YAzyki i kody kul'tury. Moskva : Izdatel'stvo Yuroyt.187.
Buber M. (1993). YA i Ty. Moskva : Vysshaya shkola. 176.
Bychkov, V. V. (2002). Estetika. Moskva : Gardarika. 556.
Galeyev, B. (1978). Chelovek, iskusstvo, tekhnika. Kazan' : Izd-vo Kazanskogo un-ta. 264.
Legen'kiy, YU. G. (1995). Kul'turologiya izobrazheniya (opyt kompozitsionnogo sinteza). Kiev : GALPU. 412.
Losev, A.F. (1991). YAzykovaya struktura. Moskva : MGPI im. V.I. Lenina, 1983. 375 p. 9. Pavi P. Slovar' teatra / per. s fr. Moskva : Progress. 504.
Savchuk, V. (2013). Mediafilosofiya. Pristup real'nosti. SanktPeterburg : Izdatel'stvo rGKHA, 350.
Sossyur, F. de. (1933). Kurs obshchey lingvistiki. Moskva : Sotsekgiz. 272.
Usmanova, A. Vizual'nyye issledovaniya kak issledovatel'skaya paradigma. URL: viscult.ehu.lt/article.php?id=108
Khaydegger, M. (1993). Raboty i razmyshleniya raznykh let. Moskva : Gnozis. 464.
Khoruzhiy, S. S. (2005). Ocherki sinergiynoy antropologii. Moskva : Institut filosofii, teologii i istorii sv.Fomy. 408.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Anna Arefieva

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Всі права на опубліковані статті належать авторам відповідно ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому авторами надається дозвіл на публікації статті в журналі "Humanities Studies". Автори мають право використовувати матеріал статті в будь-якому форматі на основі неексклюзивного поширення роботи за умов посилання на першоджерело, тобто публікацію в журналі "Humanities Studies".