Аналіз життєдіяльності освітніх систем у контексті цивілізаційного розвитку планетарного світу
DOI:
https://doi.org/10.26661/hst-2020-7-84-02Ключові слова:
освіта, індустріальна цивілізація, соціальний інститут, соціальна система, суспільний поділ праці, життєвий цикл, зародження, становлення, зрілість, занепадАнотація
У статті аналізуються залежність явища освіти від типу цивілізації у просторі якої відбувається життєдіяльність світової спільноти в основі якої лежить взаємодія соціальних інститутів ринку, науки і освіти, на поверхню яка «виходить» поділом суспільної праці, що породжує конкретну форму соціальної системи освіти вже у залежності від суспільного поділу праці в конкретних соціально-економічних умовах. Для ефективного відтворення її структурних і функціональних параметрів пропонується звернутися до парадигми «життєвого циклу освітніх систем у контексті цивілізаційного підходу» на основі використання когнітивного аналізу. Її перевага полягає тільки у тому, що даний концепт «схоплює» явище освіти в цілому. Це означає, що явище цивілізаційної освіти вивчається у якості соціального інституту і соціальної системи індустріального суспільства. Для аналізу динаміки зміни знань треба використати дві методологічні умови: застосувати цивілізаційний підхід і парадигму життєвого циклу соціальних систем, оскільки дане явище у просторі і часі має довготривалий вимір; підкреслюється, що знання є базовим і системо утворюючим елементом саморозгортання цивілізації і тому його можна використовувати (за М.Фуко) як методологічний критерій для оцінки якості життєустрою цивілізації; виокремлюється зміст явища освіти на кожному етапі життєдіяльності індустріальної цивілізації: на етапі її зародження привалювало природниче знання; на етапі зростання – технічне знання, що відповідало суті самої цивілізації; на етапі зрілості – наукове знання перетворилося на ідеологеми соціального розвитку, що привело до появи технократизму і «загнало» планетарну спільноту у глухий кут; на етапі занепаду – технологічне знання призвело до того, що були втрачені орієнтири мейнстриму соціального розвитку і почалась катастрофічна руйнація соціального організму планети, що тягне за собою зміну виду цивілізаційного розвитку; вихід вбачається у підйомі планетарної спільноти у простір інформаційної цивілізації, якому відповідає перехід освіти до оволодіння методологічним знанням.
Посилання
Bekh, V. P. (2015). Phantom of the planetary organism: a look into the future: monograph. V. P. Bekh, I. A. Hrytsiak, O. H. Riabeka. M. P. Drahomanov National Pedagogical University. Kyiv, MP «Lesia». 552.
Bek, V. P. (2014). On the threshold of singularity: a planetary community in the vortex of the universe:monograph. V. P. Bekh, Y. V. Bekh. M. P. Drahomanov National Pedagogical University. Kyiv, MP «Lesia». 220.
Hrinin, L E., Hrynyn A. L. (2015). The cyber revolution and the sixth technological way. Historical psychology and sociology of history. № 1. 172-197.
Erasov, B. S. (1990). Culture, religion and civilization in the East (Essays on general theory). Moscow: Nauka. 87-88.
Klimova, G. P. (1997). Education as a phenomenon of civilization / Extended abstract of Doctor`s thesis. Kharkov : 60, 415.
Korsak, K. (2002). Education and society are guidelines for development. Ridna Shkola, № 5. 7.
Martyniuk, S Y. (2002). Genesis of informationalcivilization: monograph - Zaporizhzhia, Prosvita. 192.
Marks, K. (1975). To Pavel Vasilyevich Annenkov, December 28. Marks K., Engels F. Essays. 2nd ed. T. 27. Moscow: Publishing House of Political Literature. 402.
Marks, K., Engels, F. (1969). Economic manuscripts of 1857-1859. Marks K., Engels F. Essays.-2, Vol. 46, Part 2. Moscow: Publishing House of Political Literature. 222.
Ohneviuk, V. (2003). Education in the system of values of sustainable human development. Kyiv: Znannia Ukrainy. 448, 380-382.
Оlekh, L. H. (1989). Civilization and revolution. Novosibirsk: Nauka, Sib. dep. 4.
Modern Western sociology (1990). Dictionary. Moscow: Politizdat. 233.
Shpenhler, O. (1993). Zakat Yevropy / Author. introd. article by A.P.Dubnov, ed. comments by Y.P. Bubenkov and A. P. Dubnov. Novosibirsk: VO "Science", Siberian Publishing Company. 592.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Vasyl Zinkevych

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Всі права на опубліковані статті належать авторам відповідно ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому авторами надається дозвіл на публікації статті в журналі "Humanities Studies". Автори мають право використовувати матеріал статті в будь-якому форматі на основі неексклюзивного поширення роботи за умов посилання на першоджерело, тобто публікацію в журналі "Humanities Studies".