ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ВДОСКОНАЛЕННЯ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ НОВОЇ ПСИХО-КОМП᾿ЮТЕРНОЇ РЕАЛЬНОСТІ ТА ШЛЯХИ ЇХ ВИРІШЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.26661/hst-2020-4-81-07Ключові слова:
комп’ютерна адикція, цифровий аутизм, кліпове мислення, профілактика негативних наслідків застосування ІКТАнотація
Актуальність дослідження в тому, що в умовах нової психо-комп’ютерної реальності людство стикається з рядом небезпек, які пов’язані із неправильним або неконтрольованим використанням інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ). Особливо це стосується молоді й по-перше тієї, яка готується стати елітою нації, навчаючись в університетах. За таких умов, знання щодо особливостей функціонування мозку людини й впливу на цей процес ІКТ стають виключно важливими, оскільки сприяють досягненню успіху в діяльності, зберігаючи психічне та фізичне здоров’я учасників процесу навчання. Тому, правильне використання ІКТ із профілактикою їх негативних впливів на психічне та фізичне здоров’я молоді стає вкрай важливою проблемою в організації навчально-виховних процесів, які відбуваються в університетах. Мета статті – виявити проблемні питання вдосконалення розвитку особистості в умовах нової психо-комп᾿ютерної реальності та знайти шляхи профілактики й подолання негативних наслідків застосування ІКТ. Методологія – використання методів аналізу і синтезу, абстрагування, історичного і логічного, системного і структурного, що допомогли синтезувати матеріал та здійснити цілісну концепцію. Завдання дослідження: 1) виявити особливості впливу ІКТ на людину в умовах нової комп’ютерної інформаційно-комунікаційної реальності; 2) показати значення ролі знань гуманітарних наук у процесі навчання і виховання молоді при використанні ІКТ з метою розширення її світогляду і профілактики; 3) проаналізувати проблеми викривлення світогляду під впливом маніпулятивного навіювання надможливостей цифрових технологій; 4) розкрити сутність кліпового мислення як чинника альтернаційної культури сприйняття інформації; 5) з’ясувати розвиток мозку як чинник формування дистального бачення сприйняття інформації; 6) дати аналіз кіберпсихології як науки про синергетичну комбінацію на перетині людської і комп'ютерної активності; 7) обгрунтувати напрями дотримання цифрової гігієни як чинник психічного і фізичного здоров’я особистості. Результат дослідження. виявлено проблемні питання вдосконалення розвитку особистості в умовах нової психо-комп᾿ютерної реальності, викривлення світогляду під впливом маніпулятивного навіювання надможливостей цифрових технологій, кліпового мислення як чинника альтернаційної культури сприйняття інформації; представлено аналіз кіберпсихології як науки про синергетичну комбінацію на перетині людської і комп'ютерної активності та напрями дотримання цифрової гігієни як чинник психічного і фізичного здоров’я особистості. Правильне використання ІКТ з профілактикою її негативних впливів на психічне і фізичне здоров’я молоді виступає важливою проблемою в організації навчально-виховних процесів, вирішення яких сприятиме формуванню цілісності особистостіПосилання
Allahverdyan, A. G., Moshkova, G. YU., YUrevich A. V., YAroshevskij M. G., 1998. Psihologiya nauki. Uchebnoe posobie. M.: Moskovskij psihologo-social'nyj institut: Flinta. 312.
Bek U., 2001.CHto takoe globalizaciya? M.: Progress-Tradiciya. 304s.
Berezovskaya I., SHipunova O., 2015. Obratnaya storona mul'timedia pedagogiki: klipovoe myshlenie. Mediterranean Journal of Social Sciences MCSER Publishing, Rome-Italy. Vol. 6, no. 6. 277-280.
Gazzaeva, L. «Eto epidemiya cifrovogo autizma»: o chem doktor Kurpatov i jog Sadhguru rasskazali na zavtrake Sberbanka v Davose / [Elektronnyj resurs]. URL:https://www.forbes.ru/finansy-i-investicii/391757
Kastel's M., 2000. Informacionnaya epoha: ekonomika, obshchestvo i kul'tura / Per. s angl. pod nauch. red. O. I. SHkaratana. M.: GU VSHE. 608.
Paul' R., 1992. Kriticheskoe myshlenie kak problema sovremennogo obrazovaniya. M.: Nauka.78.
Kononec', M. O., 2019. Psihologіchnі aspekti formuvannya lіders'koї kul'turi kerіvnika u kontekstі refleksivnoї modelі upravlіnnya. Gumanіtarnij vіsnik Zaporіz'koї derzhavnoї іnzhenernoї akademії; zbіrnik naukovih prac'. Zaporіzhzhya : «Vidavnictvo ZNU». 77. 181-191.
Kononec' M. O., 2020. Psihologіya lіderstva : navch. posіbn.Kiїv: KVІC. 252.
Kurpatov A. V., 2018. Myshlenie. Sistemnoe issledovanie. M.: Kapital, 368-371.
Kurpatov i jog Sadhguru rasskazali na zavtrake Sberbanka v Davose / [Elektronnyj resurs]. URL: https://www.forbes.ru/finansy-i-investicii/391757
My perezhivaem ne tol'ko razdelenie na bogatyh i bednyh, no i razdelenie na umnyh i glupyh, 2020. Na forume v Davose obsudili vyzovy dlya nashego mozga. Mindvalley.[Elektronnyj resurs]. URL: https://www.mindvalleyrussian.com/blog/zhivi/my-perezhivaem-ne-tolko-razdelenie-na-bogatyh-i-bednyh-no-i-razdelenie-na-umnyh-i-glupyh-na-forume-v-davose-obsudili-vyzovy-dlya-nashego-mozga.html
Paul' R., 1992. 3 Kriticheskoe myshlenie kak problema sovremennogo obrazovaniya. M.: Nauka, 1992. 78. https://www.forbes.ru/finansy-i-investicii/391757
Sosnіn O. V., Kononec' M. O., 2019. Problemnі pitannya vihovannya іnformacіjno-komunіkacіjnoї stіjkostі molodі v umovah novoї psiho-komp’yuternoї real'nostі. Humanities Studies. Zaporіzhzhya: ZNU. 1 (78). 62-74
Tairov P. Perekhodim ot ery Gutenberga v eru Cukerberga: Gref nazval glavnuyu zabotu mirovyh liderov https://www.forbes.ru/newsroom/obshchestvo/391769-perehodim-ot-ery-gutenberga-v-eru-cukerberga-gref-nazval-glavnuyu-zabotu
Trejsi, B., 2016. Dostizhenie maksimuma: 12 principov. M.: Popurri. 352.
Fachone P. Kriticheskoe myshlenie: otchet ob ekspertnom konsensuse v otnoshenii obrazovatel'nogo ocenivaniya i obucheniya. Rezul'taty issledovanij i rekomendacii. [Elektronnyj resurs] URL: http://files.eric.ed.gov/ fulltext/ED315423.pdf.
Fachone P., Fachone N. Kriticheskoe myshlenie na vsyu zhizn'. [Elektronnyj resurs]URL: http://www.evolkov.net/critic. think/basics/delphi.report.html.
Fromm E., 1990. Begstvo ot svobody / per. s angl. P. S. Gurevicha. M.: Progress. 272.
Frumkin K. G. Klipovoe myshlenie i sud'ba linejnogo teksta. Ineternum №1. [Elektronnyj resurs] URL : http://nounivers.narod.ru/pub/kf_clip.htm.
SHtan'ko V. І., Bordyugova T. G., 2012. Іnformacіjne suspіl'stvo: socіal'no-fіlosofs'kі problemi stanovlennya: navch. Posіbnik. Harkіv: HNURE. 172.
Attending to the present, 2007: mindfulness meditation reveals distinct neural modes of self-reference / Norman A. S. Farb, Zindel V. Segal, Helen Mayberg, Jim Bean, Deborah McKeon, Zainab Fatima, Adam K. Anderson Social Cognitive & Affective Neuroscience 2. 4. 313-222.
Brown, K. W., Ryan, R. M., Creswell, D. J., 2007. Mindfulness Theoretical Foundationsand Evidence for Its Salutary Effects. Psychological Inquiry. 18. 211-237.
Common blood flow changes across visual tasks, 1997: II. Decreases in cerebral cortex / Shulman G. L. , Fiez J. A. , Oorbetta M., Buckner R. L. , Miezin F. M. , Raichle M. E. , Petersen S. E. Journal of Cognitive Neuroscience. 9. 648-663
Face-to-face or Facebook, 2013: Can social connectedness be derived online? / Rachel Grieve, Michaelle Indian, Kate Witteveen, G. Anne Tolan, Jessica Marrington. Computers in Human Behavior.
Facebook users more prone to developing eating disorders, study finds // University of Haifa [Elektronnyj resurs] URL: https://www.sciencedaily.com/releases/2011/02/ 110207091754.htm
Goleman D., 2014. Focus: The Hidden Driver of Excellence / Daniel Coleman. London: Bloomsbury. 320.
Help-giving and moral courage on the Internet, 2016 / Suna P. Kinnunen, Marjaana Lindeman, Markku Verkasalo. Journal of Psychosocial Research on Cyberspace.
Kent L., 2008. Norman Cyberpsychology: An Introduction to Human-Computer Interaction. 2008. 553. [Elektronnyj resurs]
URL:https:/books.google.com.ua/books?id=Vy8oDgAAQBAJ&pg=PA5&hl=ru&source^gbs_toc_r&cad^3r¥v^onepage&q&fMalse
The Mindful Way through Depression, 2012 / J.Teasdale, M. Williams, Z. Segal, J. Kabat-Zinn. NY: The Guilford Press.
Rezanova, Natalyia, 2018. Ynnovatsyia kak faktor sotsyalnoho razvytyia v uslovyiakh ynformatsyonnoho obshchestva. In: Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia «Teoretychni i praktychni zasady evoliutsii vid informatsiinoho suspilstva do «suspilstva znan» i do smart-suspilstva: vyklyky i mozhlyvosti chetvertoi promyslovoi revoliutsii». 117-120.
Riezanova, Nataliia, 2018. Vprovadzhennia paradyhmy smart-osvity yak determinanty perekhodu do smart-suspilstva. In: Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia «Teoretychni i praktychni zasady evoliutsii vid informatsiinoho suspilstva do «suspilstva znan» i do smart-suspilstva: vyklyky i mozhlyvosti chetvertoi promyslovoi revoliutsii». 75-78.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Oleksandr Sosnin, Maria Kononets

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Всі права на опубліковані статті належать авторам відповідно ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому авторами надається дозвіл на публікації статті в журналі "Humanities Studies". Автори мають право використовувати матеріал статті в будь-якому форматі на основі неексклюзивного поширення роботи за умов посилання на першоджерело, тобто публікацію в журналі "Humanities Studies".