ПІДВИЩЕННЯ ГРАМОТНОСТІ АКАДЕМІЧНОЇ ЧЕСНОСТІ І ПОДОЛАННЯ МОЖЛИВИХ ПРОЯВІВ КОРУПЦІЇ В СИСТЕМІ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЛИТВИ
Ключові слова:
грамотність академічної чесності, академічна чесніть, корупція у вищій освіті, приховані форми корупціїАнотація
Анотація. В останні роки у системі вищої освіти надзвичано актуальними є проблеми грамотності академічної чесності і боротьби з корупцією. У внутрішній і зовнішній політиці Литви виражається зацікавленість у скороченні корупції з метою покращення міжнародного іміджу Литви у всіх секторах. В дослідженнях останніх років не вистачає просвітництва громадськості з антикорупційих тем, а імідж безпокараності надзвичайно актуальний. В системі освіти корупція проявляється у багатьох формах та вимірах. У всіх випадках корупція підриває якість освіти і, отже, впливає на соціальний та економічний розвиток суспільства. Мета дослідження в тому, щоб проаналізувати документацію, доступну спільноті вищої освіти, з метою підвищення грамотності у питаннях академічної чесності і подолання можливої корупції у системі вищої освіти, а, отже, оцінити їх наглядність і доступність для наукових кіл і суспільства. Завданнями є: проаналізувати документи, доступні для спільнот вищих навчальних закладів, пов’язаних з цілісністю академічної грамотності, оцінити наглядність і доступністьь документів для академічних кіл і громадськості, визначити дані документи, проаналізувати і дослідити членами академічного товариства. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Академічна грамотність і подолання корупції у вищій освті є зростаючою темою в освітянських дослідженнях. І. Сілова, М. Джонсон, С. Хейнеман (2007), Е. Денісова-Шмідт (2016) більше підкреслюють, як корупція впливає на ефективність економіки. Р. Бікульчюте і Р. Мразаускайте (2013) виявили проблеми грамотності академічної чесності. Н.Л. Румянцева (2005) представила таксономію корупції у системі вищої освіти. А.Л. Осипян (2008), С. Танака (2001), Г. Мохамедбхай (2015) та інші відмічали про виявлення прихованої і відкритої корупції чи корупційні форми. Висновки. На своїх веб-сайтах вищі навчальні установи публікують всі документи, що регламентують їх діяльність, у тому числі дослідження, які дозволяють подолати не тільки відкриту корупцію, але й приховану форму корупції чи, зокрема, її зменшити. Підвищена освідомленість про етичний кодекс та внутрішні правила процедури може бути використана у якості превентивного заходу. Проте у боротьбі з корупцією слід систематично використовувати різноманітні форми, такі, як тематичні тренінги, семінари чи опитування.
Посилання
Anderson, M. S., Oju, E. C., Falkner, T. M. R. (2001). Help from faculty: Findings from Acadia Institute Graduate education Study. Science and Engineering ethics. 7(4), 487-504.
Bikulčiūtė, R. (2013). Akademinio nesąžiningumo problema aukštajame moksle: užsienio patirtis sprendimams Lietuvoje. Vilnius: Vilniaus universitetas, Vilniaus universiteto Studentų atstovybė. Prieiga internetu http://vusa.lt/uploads/user/files/naujienoms/akademinis_saziningumas._uzsienio_patirtis_sprendimams_lietuvoje.pdf
Denisova-Schmidt, E. (2016). The slippery business of plagiarism. The Boston College Center for International Higher Education.
Denisova-Schmidt, E. (2017). The challenges of academic integrity in higher education: Curent trends and prospects. The Boston College Center for International Higher Education.
Denisova-Schmidt, E., & Prytula, Y. (2017). Ukraine: Endemic Higher Education Corruption. International Higher Education, 90, 16-18. doi: http://dx.doi/org/10.6017/ihe.2017.90.9745
Europos mokslininkų chartija ir Mokslininkų priėmimo į darbą elgesio kodeksas (2006)
https://cdn3.euraxess.org/sites/default/files/brochures/kina21620b4c_lt.pdf
Lietuvos studentų sąjunga (2013) [Lithuanian National Union of Students](2013). Akademinio sąžiningumo indeksas 2013[AcademicIntegrityIndex 2013]. Retrieved from http://www.lss.lt/wp-content/uploads/2013/01/ASI-tyrimo-pristatymo-medžiaga.doc
Lietuvos korupcijos žemėlapis 2014 (2014). Gyventojų apklausa [Lithuanian Map of Corruptionin 2014. Population Survey] (2014). Vilmorus: visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimai.
LR Akademinės etikos ir procedūrų kontrolieriaus ataskaita (2017). Akademinės etikos kodeksų ir susijusios informacijos pateikimas mokslo ir studijų institucijose.
http://www.etika.gov.lt/wp-content/uploads/2016/02/etikos-kodeksai-Ikelimui.pdf
Lietuvos Respublikos akademinės etikos ir procedūrų kontrolieriaus 2015 m. kovo 31 d. įsakymu Nr. V-16, patvirtintos Mokslo ir studijų institucijų akademinės etikos kodeksų priėmimo, įgyvendinimo ir priežiūros rekomendacijos.
http://www.etika.gov.lt/wp-content/uploads/2015/04/Rekomendacijos.pdf
Lietuvos Respublikos Švietimo ir mokslo ministrės 2018 m. spalio19 d. įsakymas Nr. V-843 Dėl Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos korupcijos prevencijos priemonių 2018-2020 metų veiksmų plano.
https://www.smm.lt/uploads/documents/veikla/korupcijos_prevencija/Isakymas_korupc_prevenc.pdf
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2005 m. gruodžio 5 d. įsakymas Nr. ISAK-2485 Dėl rekomendacijų akademinės etikos kodeksams patvirtinimo. Negalioja de jure.
https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.267686
Lietuvos Respublikos Seimo nutarimas 2011 m. rugsėjo 15 d. Nr. XI-1583 Dėl Lietuvos Respublikos akademinės etikos ir procedūrų kontrolieriaus tarnybos įsteigimo ir Lietuvos Respublikos akademinės etikos ir procedūrų kontrolieriaus tarnybos nuostatų patvirtinimo.
Mohamedbhai, G. (2015). Higher education: A hotbed of corruption? Inside Higher Education. Prieiga internetu https://www.insidehighered.com/blogs/world-view/higher-education-hotbed-corruption
Mrazauskaitė, R. (2015). Akademinis sąžiningumas – skaidresnės Lietuvos link. TransparencyInternational Lietuvos skyrius. Retrieved from http://www.transparency.lt/wp-content/uploads/2015/12/Akademinis-saziningumas-Skaidresnes-Lietuvos-link1.pdf
Mykolo Riomerio universiteto Senato 2011 m. sausio 27 d. nutarimas Nr. 1SN-17 Dėl Mykolo Riomerio universiteto studijų tvarkos patvirtinimo (2016 m. rugsėjo 27 d. redakcija)
National Council of Teachers of English [NCTE](2013).The NCTE definition of 21st century literacies. Retrieved from http://www.ncte.org/positions/statements/21stcentdefinition
Osipian, A. L. (2008). Corruption in Higher Education: does it differ across the nations and why? Research in Comparative and International Education, 3(4), 345-365. http://dx.doi.org/10.2304/rcie.2008.3.4.345
Petrov, G., & Temple, P. (2004) Corruption in Higher Education: Some findings from the states of the former Soviet Union. Higher Education Management and Policy, 16(1), 82-94.
Rumyantseva, N. L. (2005). Taxonomy of corruption in higher education. Peabody Journal of Education, 80(1), 81-92.
Shapoval, R., Matulienė, S., Juodkaitė-Granskienė, G. (2016). Ukrainian Higher Education Law: Key Highlights and Relationships with Lithuanian Science and Study Policy. Pedagogika, 2016, 121(1), p. 198–208.
Sawahel, W. (2018). Roadmap for corruption-free higher education proposed. University World News: The Global Window on Higher Education, 505. Prieiga internetu http://www.universityworldnews.com/article.php?story=20180511105847226
Seniwoliba, J. A., & Boahene, B. E. (2015). Manifestation of corruption in higher education: The role of the University administrator. Research Journal of Educational Studies and Review, 1(3), 78-88.
Silova, I., Johnson, M. & Heyneman, S. (2007) Education and the crisis of social cohesion in Azerbaijan and Central Asia. Comparative Education Review, 51(2), 159-180. http://dx.doi.org/10.1086/512022
Tanaka, S. (2001). Corruption in education sector development. A suggestion for participatory strategy. The International Journal of Educational Management, 15(4), 158-166.
Tannenberg, M. (2014). Role of universities in the fight against corruption. The Global Window on Higher Education, 343. Prieiga internetu http://www.universityworldnews.com/article.php?story=20141113110707222
The European Code of Conduct for Research Integrity (2017). http://www.allea.org/wp-content/uploads/2017/03/ALLEA-European-Code-of-Conduct-for-Research-Integrity-2017-1.pdf
The University of Newcastle (2008). Student AcademicI ntegrity - Policy 000608. Retrieved from http://www.newcastle.edu.au/policylibrary/000608.html
Transparency International. FAQs on Corruption. Prieiga internetu [2018-06-19] https://www.transparency.org/whoweare/organisation/faqs_on_corruption/2/#defineCorruption
Transparency International Global Corruption Barometer 2013: Report (2013). Prieiga internetu https://www.transparency.org/gcb2013/report
Transparency International 2013 Global Corruption Report: Education (2013). Prieiga internetu https://www.transparency.org/gcr_education/content/higher
Valutytė R., Daukšienė I. (2018). Studentų procedūrinių teisių užtikrinimo tiriant akademinės etikos pažeidimą teisinės prielaidos. Jurisprudencija/Jurisprudence, 2018, 25(1), p. 154-171.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Kristina Mejeryte-Narkeviciene, Diana Karanauskiene, Vida Cesnaitiene

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Всі права на опубліковані статті належать авторам відповідно ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому авторами надається дозвіл на публікації статті в журналі "Humanities Studies". Автори мають право використовувати матеріал статті в будь-якому форматі на основі неексклюзивного поширення роботи за умов посилання на першоджерело, тобто публікацію в журналі "Humanities Studies".