ОСМИСЛЕННЯ ПОНЯТТЯ «ЛІДЕР» У ДИДЖИТАЛІЗОВАНОМУ СВІТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/hst-2025-22-99-07Ключові слова:
лідер, етимологія «лідера», диджиталізація, цифрове суспільство, диджитальні інструменти аналізу, трансформація лідерстваАнотація
У статті зроблено міждисципінарний соціально-філософський та соціологічний аналіз смислового поля поняття «лідер» та тренду його зміни через зростання впливу диджиталізації на соціальні процеси, зокрема трансформацію лідерства. У цифровому суспільстві поняття «лідер» набуває нових значень, адаптуючись до викликів віртуального простору, що потребує осмислення сутності та функцій цього явища. Метою статті є соціально філософське і соціологічне осмислення змісту поняття «лідер» у диджиталізованому світі, через аналіз його етимології, ключових атрибутів та трансформації під впливом цифрових технологій. Методологія та дизайн дослідження. Стаття базується на міждисциплінарному підході, що поєднує етимологічний аналіз, диджиталізовані інструменти Google Trends для дослідження запитів і порівняльний аналіз популярності поняття у різних регіонах. Використано контент-аналіз запитів, категоризацію та синтез даних за запитами у всьому світі та окремо в Україні за 21 рік (2004–2025) та перші тижні 2025 року та соціологічна інтерпретація даних. Висновки та перспективи подальших досліджень. У висновках автор визначає смислове поле етимології поняття «лідер» та основні атрибутивні контексти (суб’єктивний, характерологічний, процесуальний, статусний, медіаторний, походження, цифровізації) лідерства, підкреслюючи його динамічну адаптацію до викликів цифрового суспільства. Виявлено три основні категорії запитів: визначення поняття, політичний і бізнес-контексти, брендування. Висвітлено вплив диджиталізації на соціальні ролі лідерів і окреслено необхідність подальших досліджень віртуальної реальності, її зв'язку з лідерством та формуванням соціальних відносин. Перспективи подальших досліджень включають аналіз диджитал-лідерів, їх вплив на глобальні тренди та практичне використання цих знань для розвитку інституцій та суспільства загалом.
Посилання
Burns, James MacGregor. Leadership. New York : Harper & Row, 1978. Ix + 530 р. URL: https://archive.org/details/leadership1978burn (дата звернення: 16.01.2025).
Franco, Mario. Digital Leadership: A New Leadership Style for the 21st Century. London : Books on Demand, 2017.
p. URL: https://books.google.com/books/about/Digital_Leadership.html?id=4GX8DwAAQBAJ (дата звернення: 16.01.2025).
Google Trends /Leader / URL : https://trends.google.com.ua/trends/explore?date=all&q=leader&hl=eng (дата звернення: 08.01.2025).
Harris, Alma and Jones, Michelle S. (Eds.). Leading Futures: Global Perspectives on Educational Leadership. New Delhi: SAGE Publications, 2016. 249 p.
Kotter, John P. Leading Change. Cambridge : Harvard Business Review Press, 2012. 208 p.
Leader Etymonline – Online Etymology Dictionary, URL : https://www.etymonline.com/word/leader. (дата звернення: 08.01.2025).
Sheninger, Eric. Digital Leadership: Changing Paradigms for Changing Times. Corwin, Sage Publications, 2014. 264 p.
Yukl, Gary A. Leadership in Organizations. Pearson, 2012. 528 p.
Вебер М. Протестантська етика і дух капіталізму / М. Вебер ; пер. з нім. О. Погорілого. Київ : Основи, 1994. 271 с.
Voronkova Valentyna, Kaganov, Yuriy, & Metelenko, Natalia. Conceptual basis of «the digital economy forsite model»: european experience. HUMANITIES STUDIES : Collection of Scientific Papers / ed. V. Voronkova. Zaporizhzhiа : Publishing house «Helvetica», 2022. 10 (87). Р.9-19.
Воронкова В. Г., Нікітенко В. О. Формування та розвиток цифрової економіки у високорозвинутих країнах світу. Prospective directions of scientific and practical activity : collective monograph /Compiled by V. Shpak; Chairman of the Editorial Board S. Tabachnikov. Sherman Oaks, California : GS Publishing Services, 2023. С. 43-57.
Ґоулман, Деніел. Емоційний інтелект / Деніел Ґоулман ; пер. з англ. С.-Л. Гумецької. Х. : Віват, 2020. 512 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Подаючи текст статті до редакції, автор погоджується з тим, що авторські права на статтю переходять до видавця, при умові, якщо стаття приймається до публікації. Авторські права включають ексклюзивні права на копіювання, розповсюдження і переклад статті.
Автор зобов’язаний:
- нести відповідальність за достовірність представленої інформації та оригінальність поданих матеріалів своєї роботи до друку;
- зберігати за собою всі авторські права і одночасно надавати збірнику наукових праць право першої публікації, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал з підтвердженням авторства і первинності публікації у даному збірнику;
- відмова в публікації не обов’язково супроводжується роз’ясненням причини і не може вважатися негативним висновком відносно наукової і практичної цінності роботи.
Автори зберігають за собою авторські права на роботу і представляють збірнику наукових праць право першої публікації роботи, що дозволяє іншим розповсюджувати дану роботу з обов’язковим збереженням посилань на авторів оригінальної праці і оригінальну публікацію у даному збірнику.
Автори зберігають за собою право заключати окремі контрактні домовленості, що стосуються не-ексклюзивного розповсюдження версії роботи в опублікованому вигляді (наприклад, розміщення її в книгосховищі академії, публікацію в монографії), з посиланням на оригінальну публікацію в збірнику наукових праць.
Автори мають право розміщати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в книгосховищі академії чи на персональному сайті) до і під часу розгляду її в даному збірнику наукових праць, так як це може привести до продуктивного обговорення її даним збірником і великої кількості посилань на дану роботу