ОСМИСЛЕННЯ ПОНЯТТЯ «ЛІДЕР» У ДИДЖИТАЛІЗОВАНОМУ СВІТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2025-22-99-07

Ключові слова:

лідер, етимологія «лідера», диджиталізація, цифрове суспільство, диджитальні інструменти аналізу, трансформація лідерства

Анотація

У статті зроблено міждисципінарний соціально-філософський та соціологічний аналіз смислового поля поняття «лідер» та тренду його зміни через зростання впливу диджиталізації на соціальні процеси, зокрема трансформацію лідерства. У цифровому суспільстві поняття «лідер» набуває нових значень, адаптуючись до викликів віртуального простору, що потребує осмислення сутності та функцій цього явища. Метою статті є соціально філософське і соціологічне осмислення змісту поняття «лідер» у диджиталізованому світі, через аналіз його етимології, ключових атрибутів та трансформації під впливом цифрових технологій. Методологія та дизайн дослідження. Стаття базується на міждисциплінарному підході, що поєднує етимологічний аналіз, диджиталізовані інструменти Google Trends для дослідження запитів і порівняльний аналіз популярності поняття у різних регіонах. Використано контент-аналіз запитів, категоризацію та синтез даних за запитами у всьому світі та окремо в Україні за 21 рік (2004–2025) та перші тижні 2025 року та соціологічна інтерпретація даних. Висновки та перспективи подальших досліджень. У висновках автор визначає смислове поле етимології поняття «лідер» та основні атрибутивні контексти (суб’єктивний, характерологічний, процесуальний, статусний, медіаторний, походження, цифровізації) лідерства, підкреслюючи його динамічну адаптацію до викликів цифрового суспільства. Виявлено три основні категорії запитів: визначення поняття, політичний і бізнес-контексти, брендування. Висвітлено вплив диджиталізації на соціальні ролі лідерів і окреслено необхідність подальших досліджень віртуальної реальності, її зв'язку з лідерством та формуванням соціальних відносин. Перспективи подальших досліджень включають аналіз диджитал-лідерів, їх вплив на глобальні тренди та практичне використання цих знань для розвитку інституцій та суспільства загалом.

Посилання

Burns, James MacGregor. Leadership. New York : Harper & Row, 1978. Ix + 530 р. URL: https://archive.org/details/leadership1978burn (дата звернення: 16.01.2025).

Franco, Mario. Digital Leadership: A New Leadership Style for the 21st Century. London : Books on Demand, 2017.

p. URL: https://books.google.com/books/about/Digital_Leadership.html?id=4GX8DwAAQBAJ (дата звернення: 16.01.2025).

Google Trends /Leader / URL : https://trends.google.com.ua/trends/explore?date=all&q=leader&hl=eng (дата звернення: 08.01.2025).

Harris, Alma and Jones, Michelle S. (Eds.). Leading Futures: Global Perspectives on Educational Leadership. New Delhi: SAGE Publications, 2016. 249 p.

Kotter, John P. Leading Change. Cambridge : Harvard Business Review Press, 2012. 208 p.

Leader Etymonline – Online Etymology Dictionary, URL : https://www.etymonline.com/word/leader. (дата звернення: 08.01.2025).

Sheninger, Eric. Digital Leadership: Changing Paradigms for Changing Times. Corwin, Sage Publications, 2014. 264 p.

Yukl, Gary A. Leadership in Organizations. Pearson, 2012. 528 p.

Вебер М. Протестантська етика і дух капіталізму / М. Вебер ; пер. з нім. О. Погорілого. Київ : Основи, 1994. 271 с.

Voronkova Valentyna, Kaganov, Yuriy, & Metelenko, Natalia. Conceptual basis of «the digital economy forsite model»: european experience. HUMANITIES STUDIES : Collection of Scientific Papers / ed. V. Voronkova. Zaporizhzhiа : Publishing house «Helvetica», 2022. 10 (87). Р.9-19.

Воронкова В. Г., Нікітенко В. О. Формування та розвиток цифрової економіки у високорозвинутих країнах світу. Prospective directions of scientific and practical activity : collective monograph /Compiled by V. Shpak; Chairman of the Editorial Board S. Tabachnikov. Sherman Oaks, California : GS Publishing Services, 2023. С. 43-57.

Ґоулман, Деніел. Емоційний інтелект / Деніел Ґоулман ; пер. з англ. С.-Л. Гумецької. Х. : Віват, 2020. 512 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-19

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ ТА ФІЛОСОФІЯ ІСТОРІЇ