МОВА ЯК ЗАСІБ ТРАНСЛЯЦІЇ ЦІННОСТЕЙ І ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ В ОСВІТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2025-22-99-01

Ключові слова:

мова, цінності, міжкультурна комунікація, культурна ідентичність, адаптація іноземних студентів, філософія освіти

Анотація

Проведене дослідження підтвердило, що міжкультурна комунікація та мовна освіта є ключовими елементами формування громадянської свідомості та соціальної згуртованості в умовах глобалізованого світу. Як наголошено у Стратегії національної безпеки України, розвиток людського капіталу, включно з модернізацією освіти і науки, є стратегічним напрямом державної політики (Стратегія, 2020). Важливість мовної освіти у зміцненні національної ідентичності та забезпеченні демократичних цінностей є незаперечною, що зумовлює необхідність подальших досліджень у сфері міжкультурної взаємодії та адаптації студентів до нового комунікативного середовища. Аналіз останніх досліджень виявив, що в сучасних умовах мовна освіта не повинна зводитися лише до лінгвістичних навичок, а має формувати розуміння культурних кодів і соціокультурних контекстів. Як зазначено у Стратегії, одним із пріоритетів національної безпеки є захист прав, свобод і законних інтересів громадян України, що неможливо без зміцнення системи освіти, зокрема у сфері міжкультурної комунікації (Стратегія, 2020). У цьому контексті необхідно впроваджувати сучасні педагогічні технології, що сприятимуть ефективній інтеграції іноземних студентів та їхньому залученню до українського освітнього простору. З огляду на це перспективи подальших досліджень мають охоплювати розробку нових методологічних підходів до міжкультурної освіти, що базуються на демократичних принципах та взаємоповазі. Як передбачено у Стратегії, розвиток людського капіталу, включно із підвищенням рівня освіти, є основним напрямом забезпечення стійкості суспільства до викликів сучасного світу (Стратегія, 2020). Отже, важливим завданням є інтеграція новітніх технологій у процес навчання та формування міжкультурної компетентності у студентів. Крім того, необхідно продовжувати дослідження впливу мовної політики на соціальну адаптацію та інтеграцію студентів у нове культурне середовище. Враховуючи принципи безпеки людини як основи національної безпеки, важливо створювати освітні стратегії, що сприятимуть збереженню культурного різноманіття та водночас забезпечуватимуть ефективну інтеграцію іноземних студентів у суспільство (Стратегія, 2020). Подальші наукові розвідки мають зосередитися на розробці нових моделей міжкультурної комунікації, що враховують сучасні глобальні виклики. Необхідно інтегрувати здобутки філософії освіти, соціології та культурології для створення ефективних освітніх програм, які відповідатимуть потребам сучасного суспільства. Важливим завданням залишається розробка механізмів взаємодії між закладами вищої освіти та державними інституціями для підвищення рівня міжкультурної толерантності та соціальної згуртованості.

Посилання

Андрущенко В. П. Післявоєнний світ науки та освіти: філософська рефлексія майбутнього. Вища освіта України, №1-2 (2022), С. 5-9.

Бауман З. Плинні часи. Життя в добу непевности. К.: Критика, 2013. 176 с.

Бойко А. І., Бойко А. О. Система цінностей як фундамент культурної ідентичності в сучасному суспільстві: огляд основних проблем. Культурологічний альманах, 2024, (4), С. 166–177. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.19

Гіденс Е. Нестримний світ: як глобалізація перетворює наше життя. К.: Альтерпрес, 2004. 100 с.

Глобалізація і культурна ідентичність: український вимір. Монографія. Відп. ред. О. Білий, К.: Наукова думка, 2018. 279 с.

Ігнатова О. М. Європейський досвід міжкультурної комунікації в освіті і культурі. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2023. № 68. С. 60-67.

Колосок Т. С. Культурна ідентичність як сприйняття чужого. Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. 2008. С. 33-38.

Лещенко Т. О., Шевченко О. М. Міжкультурна комунікація в навчанні української мови як іноземної здобувачів закладу вищої медичної освіти, 2022, https://repository.pdmu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/e5528ded-9501-4f01-bd3e-d07e949a30a5/content

Неїжпапа Л., Мен’ї Я. Педагогічні технології адаптації студентів до середовища міжкультурного спілкування у закладі вищої освіти. Вісник науки та освіти, 2024, 11 (29), С. 1411-1423.

Полянська К., Хамська Н. Формування культури міжнаціонального спілкування в іноземних студентів медичних закладів вищої освіти на основі діалогу. Вісник науки та освіти, 2024, 9 (27), С. 1000-1012. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-9(27)

Проблема людини в українських реаліях: есенційні та екзистенційні виміри. Монографія. К.: Інститут філософії імені Г.С. Сковороди НАН України, 2020. 268 с.

Солошенко-Задніпровська Н. К. Міжкультурна комунікація як складник формування іншомовної компетенції. На перетині культур: сучасні тенденції в міжнародній комунікації: тези доповідей Міжнародної науково-практичної дистантної конференції. Харків: Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, 2023. С. 131-136.

Стратегія національної безпеки України, 2020, Затверджено Указом Президента України від 14 вересня 2020 року № 392/2020, https://www.president.gov.ua/documents/3922020-35037

Фрейре П. Педагогіка пригноблених; пер. О. Дем’янчук. К. : Юніверс, 2003. 166 с.

Шехавцова С. Міжкультурна комунікація в освіті як імператив демократичного розвитку суспільства. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2022. № 2(17). С. 174-184.

Bourdieu P. Langage et pouvoir symbolique / P. Bourdieu, J. Thompson. Paris: Seuil, 2001. 423 p.

Dewey J. Education Today. Edit and with a foreword by Joseph Ratner / John Dewey. New York, 1944. 343 p.

Nussbaum M. Ethics and Political Philosophy : Lecture and Colloquium in Münster. Münster : Lit Verlag, 2000. 168 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-19

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ ТА ФІЛОСОФІЯ ІСТОРІЇ