«ЗЕЛЕНА КОНЦЕПЦІЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ» У КИТАЇ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ ПІДХОДІВ ДО ФІЛОСОФІЇ ЕКОЛОГІЇ

Автор(и)

  • ЧЖАН ХУНВЕЙ Інститут соціально-гуманітарних технологій, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0009-0008-0227-8133

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2024-20-97-17

Ключові слова:

природа, образ природи, природний гуманізм, довкілля, китайська філософія, модернізм, постмодернізм, «зелена концепція»

Анотація

Стаття присвячена питанню розгляду концепції «Зеленої концепції освіти» у загальній системі освіти Китайської Народної Республіки. Підкреслено, що одним з важливих кроків до запобігання нових екологічних проблем в цьому напрямку постає розробка та просування «зеленої» концепції, як важливої ініціативи держави щодо збереження екосистеми країни. Мета та формулювання цілей статті – розглянути основні праці сучасних китайських науковців присвячені розумінню та розвитку «зеленої концепції» в навчальних закладах КНР. Завдання дослідження: 1) розкрити основні концепти становлення сучасних екологічних поглядів у китайській філософії; 2) проаналізувати значення «зеленої концепції» як частини сучасної китайської культури; 3) розкрити зв’язок «зеленої концепції» з традиційним розумінням Образу природи в Китайській філософії, як традиційної частини людського життя; 4) аргументувати екологічні новоутворені поняття та їх важливість у спільної відповідальності всього світу за екологічні проблеми. Мета та завдання дослідження спрямовані на продовження наукового огляду сучасних досліджень серед філософських, освітянських та екологічних галузей науки щодо понять «природа» та «образ природи» у сучасній світовій та китайській філософії. Враховуючи сучасне знання та аби запобігти настанню глобальної екологічної катастрофи та насамперед разом з економічним та екологічним розвитком зберегти людську цивілізацію, настав час та відповідні можливості розглянути питання про зміну стосунків та відношення поміж людьми та природою, оскільки змінилася загальна система погляду філософії на відповідну концепцію природи, спільнота стоїть на важкому але необхідному шляху на якому сумісну зі стійким розвитком, будуть робитися поступово кроки до подолання проблем існування та збереження біорізноманіття. Саме тому традиційний світогляд важливо враховувати при побудові екологічних концепцій. Досить часто «нове» є забуте «старе» – а саме гармонія та шанобливе ставлення до природи, яке завжди є історично сформованим та національно забарвленим сприйняттям оточуючого світу. Слід нагадати, що сучасна екологічна концепція природи сформувалася на основі нового осмислення феномену глобальної екологічної кризи та знань, які сформовані на базі останніх досягнень сучасної науки. «Зелений» екологічний погляд на довкілля є важливою філософською основою для теорії та стратегії сталого розвитку. Слід нагадати, що Китайська традиційна етика підкреслює «єдність неба і людини», і розглядає Всесвіт як органічне ціле. Ідея єдності так само включає збереження порядку самої природної системи а також турботу про інші неживі природні системи.

Посилання

Гардашук Т. В. Сучасні трансформації екологічної освіти: збірник наукових праць Всеукраїнської екологічної конференції. Карпатська конвенція на шляху до реальності. Створення передумов для реалізації гнучких механізмів Кіотського протоколу. Екологічна освіта для сталого розвитку / За ред. О. І. Бондаря, І. В. Медведенко. Київ : 2004. С. 179.

Гардашук Т. В. Сучасний екологізм: теоретичні засади та практичні імплікації. Практична філософія 2021. №1. С. 146-157.

Годзь Н. Б. Аналіз проблем екологічної освіти у дискурсі «Екологічна футурологія». Освіта і людина: сучасні виклики та актуальні практики: матеріали Міжнародного науково-практичного семінару (26 лютого 2021 р.) / ред. кол. О. О. Дольська, А. В. Кіпенський, Я. В. Тарароєв [та ін.]. Харків : НТУ «ХПІ», 2021. C. 12-13. URL: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/51167

Годзь Н. Б. Філософські рефлексії на питання дистанційної освіти та дистанційного навчання. Організація та функціонування Е-освіти в умовах викликів та ризиків у сучасному глобалізованому світі: практичні студії : матеріали міжнар. наук.-метод. Семінару (5 травня 2022 р.) / гол. ред. О. О. Дольська ; Нац. техн. ун-т «Харків. політехн. ін-т». Харків : НТУ «ХПІ», 2022. С. 11-13. URL: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/57122

Феномен життя у сучасному філософському дискурсі: монографія / Кисельов М. М., Гардашук Т. В., Іщенко Ю. А., & Грабовський С. І. Ніжин : Лисенко М.М., 2018. 296с.

佘正荣.(2002). 中国生态伦理传统的诠释及重建.北京:人民出版社361 .

张晓红.(2003). 树立生态文明的新理念.社会主研究. 1. 24-25.

张青民.(2007). 生态文明:社会主义和谐社会的基石.理论导刊. 1. 5-7.

李良美.(2005). 生态文明的科学内涵及其理论意义.毛泽东邓小平理论研究. №1.47-51.

常 新史耀媛.(2003). 儒家生态伦理观的理性解读及其重建.唐都学刊. 2. 125-128.

吴继霞. (2002). 管理哲学绿色理念之探讨.苏州大学学报:哲学社会科学版. 4. 16-19.

张运增. (2001). 绿色大学的涵义.浙江万里学院学报. №1. 70.

袁金群,李邦邦,余学义. (2010). 论绿色价值观.技术与创新管理. 31. 358-361.

雷云. (2008). 培养道德情感:高校德育教学改革的一个重点. 大理学院学报. 7(7). 78-80.

施伟娟. (2006). 以人为本的管理模式是新时期高校学生管理的必然选择.大理学院学报. 5.79-81.

侯爱荣. (2010). 高等教育之绿色审视与反思.江苏高教. 3. 54-56.

刘福森,曲红梅. (2003). “环境哲学”的五个问题.自然辩证法研究 9. 6-10.

黄宇. (2010) 可持续发展视野中大学面临的挑战与责任.教育文化论坛. 5. 5-12.

年中国可持续发展战略报告.北京:科学出版社 (1999). 119-120.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-25

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ ТА ФІЛОСОФІЯ ІСТОРІЇ