ДИТИНА І ПРОБЛЕМА ПОЛІТИЧНИХ КОРДОНІВ: ФІЛОСОФСЬКО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32782/hst-2024-20-97-07Ключові слова:
політичні кордони, дитина, дитинство, освіта, глобалізація, ідентичність, міжкультурна комунікаціяАнотація
Пошук нових засад об’єднання людства відбувається на фоні ускладнення міжнародної ситуації, війни в Україні. Як не парадоксально, але за всю історію людства проблема дитини і дитинства залишається як ніколи актуальною й в бідних, і багатих країнах світу. Неподоланими для людства залишаються такі світові явища: як расова та національна дискримінація, дискримінація за рівнем освіти, голод і бідність, продовольча проблема, на глобальному та локальному рівнях ускладнюється проблема здоров’язбереження. Широкомасштабна російська збройна агресія проти України, війни, збройні конфлікти у світі загострюють проблему державних кордонів у всесвітньо-історичному масштабі. Ця ситуація вимагає особливої уваги науковців, представників різних наук (гуманітарних, природознавчих, педагогіки), осмислення проблеми в соціально-філософській і культурно-антропологічній площині. Сьогодні в Україні руйнація міст і сіл, інфраструктури внаслідок російської агресії часто спричиняє брак уваги до дітей та родин з боку культурно-освітніх і медичних установ, загострюється проблема здоров’язбереження. Уваги до родинного виховання, більш глибинного осмислення ролі вчителя, батьків у вихованні дитини вимагає також ситуація, коли в медіапросторі набуває поширення кіберзлочинність (фейки, маніпуляції і дезінформація тощо). Погіршення соціально-економічного становища в Україні впливає на матеріальне забезпечення освітнього і виховного процесу, розвиток системи української освіти, освітню і гуманітарну політику; особливої актуальності набуває питання відновлення, збереження та трансляції культурної спадщини, світоглядних і духовних орієнтирів. Виклики сучасності, динаміка постіндустріальної цивілізації, культурні відмінності між народами, актуалізують проблему співробітництва з різними країнами світу, насамперед в сфері освіти і виховання. В інформаційну епоху умовою виховання у дітей і підлітків ідентичності, почуття кордонів стає завдання формування культурної, історичної та медіаграмотності. Сучасні виклики глобалізації, соціокультурні трансформації безпосередньо впливають на фізичне і духовне здоров’я молодого покоління. Проблема дитинства вирізняється загальнопланетарним характером, адже світовий тероризм, хвороби, екологічні проблеми торкаються всіх спільнот і народів без винятку. Пізнання світових цивілізацій, культури народів світу, освітній і культурний обмін, виважений і комплексний підхід до освітньої політики мають важливе значення для побудови довіри між націями та народами. Комунікація між освітянами та інституціями сприятиме міжкультурній комунікації, організації якісного освітнього процесу. В освітніх і виховних практиках звернення до історії, минулого людства з використанням інформаційних можливостей сучасного суспільства дозволить краще уявити інтеграційні процеси, соціокультурні зміни.
Посилання
Бенчак О. Ф. Проблематика кордонів і транскордонних процесів у соціогуманітарних науках. Науково-теоретичний альманах «Грані». 2018. Т. 21, № 11. С. 62-69.
Гордійчук М. С., Пукас І. Л. Етнопедагогіка дитинства: навчально-методичний посібникю Кам’янець-Подільський : Видавець Ковальчук О.В., 2023. 168 с.
Еліас Н. Процес цивілізації. Соціогенетичні і психогенетичні дослідження. Київ : «Перун», 2003. 672 с.
Етнографія українців: навч. посібн. / за ред. проф. С. А. Макарчука; вид. 3-є, перероб. і доп. Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2015. 711 с.
Етос і мораль у сучасному світі / Т. Г. Аболіна, А. М. Єрмоленко, О. О. Кисельова та ін. Київ : ПАРАПАН, 2004. С.3
Коцан Р. І. Наукове дослідження політичних особливостей формування і функціонування державних кордонів: принципи та підходи. Політичне життя. № 3. 2017. С. 47.
Коцан Р. Розвиток теоретичних засад дослідження державних кордонів. GRANI. 21(6) 2018. С. 68.
Коцан Р. Функціонування державних кордонів та розвиток прикордонних регіонів. Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії. 2018. № 1. С. 101.
Култаєва М. Д. Мир і війна у постіндустріальних соціокультурних контекстах / М. Д. Култаєва. Освіта і доля нації. Освіта та екзистенційні виклики сучасності: війна та нові різновиди пандемії : матеріали ХХІІІ Міжнар. наук.-практ. конф., Харків, 30 верес. 2022 р. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди; редкол.: М. Д. Култаєва (голов. ред. та ін.]. Харків, 2022. С. 5.
Коляденко С. Маргарет Мід – засновниця культурологічної теорії трьох типів культур.Актуальні проблеми сучасної філософії та науки: виклики сьогодення: зб. наук. праць / редкол. М. А. Козловець, Л. В. Горохова, О. В. Чаплінська [та ін.]. Житомир: Видавничий центр ЖДУ імені Івана Франка, 2022. С. 114-120.
Світ дитинства : комплексна освітня програма для дошкільних навчальних закладів / упоряд. : О. М. Байєр, Л. В. Батліна, А. М. Богуш та ін. Тернопіль: Мандрівець, 2015. 200 с.
Соціально-економічні та гуманітарні наслідки російської агресії для українського суспільства. URL: https://razumkov.org.ua/uploads/article/2022_Gum.pdf
Фюрст М., Тринкс Ю. Філософія / пер. з нім. Вахтанга Кібуладзе. Київ: ДУХ І ЛІТЕРА, Інститут релігійних наук св.. Томи Аквінського, 2018. С. 346-349.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Всі права на опубліковані статті належать авторам відповідно ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому авторами надається дозвіл на публікації статті в журналі "Humanities Studies". Автори мають право використовувати матеріал статті в будь-якому форматі на основі неексклюзивного поширення роботи за умов посилання на першоджерело, тобто публікацію в журналі "Humanities Studies".