КОНЦЕПТ «LEBENSWELT» Е. ГУССЕРЛЯ І ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМИ ІНШОГО

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2024-20-97-05

Ключові слова:

феноменологія, життєвий світ, інтерсуб’єктивність, Інший, смисл, свідомість, редукція, епохé

Анотація

У статті розглядається поняття «життєвий світ» в феноменології Е. Гуссерля пізнього періода. Показано, що цей концепт з’являється раніше його теоретичного обгрунтування, що він є прямим вираженням ідеї феноменології, її логічним і послідовним розвитком. Наука про життєвий світ є апріорною дескриптивною наукою і має у конкретному аналізі продемонструвати інваріантні структури даного світу та досвіду, що його конституює, тим самим утвердивши науковість у галузі, яка знецінюється сциентистським об'єктивізмом як сфера приватних вподобань. Розглянуто, що реабілітація інтуїтивного світу практики Гуссерлем з часом призвела до розуміння того, що цей суб'єктивно-відносний світ має певний пріоритет над законами природи, що розробляються математикою і природничими науками. Проблематика життєвого світу безпосередньо пов’язується також з питанням інтерсуб’єктивності, яка активно розроблялася Гуссерлем в пізній період. Метою дослідження є доведення того, що інтерсуб’єктивність і проблема Іншого є однією з ключових в рамках феноменологічного дискурсу, що концепція життєвого світу виступає як намагання використати феноменологічний метод до експлікації, розуміння і розв’язання нагальних проблем часу, причому, не тільки у теоретичному сенсі. Вона є відповіддю феноменолога на питання про практичну користь і можливість використання феноменологічного метода у наукових дослідженнях. Таким чином, зроблено висновок що концепція життєвого світу Гуссерля виступає як намагання використати феноменологічний метод до експлікації, розуміння і розв’язання нагальних проблем часу, причому, не тільки у теоретичному сенсі. Вона є відповіддю феноменолога на питання про практичну користь і можливість використання феноменологічного метода у наукових дослідженнях. Він показує, що життєвий світ завжди даний у подвійному сенсі: з одного боку, життєвий світ є у кожній окремій суб'єктивності, що пов'язане із її тілесністю. З іншого боку, життєвий світ даний як інтерсуб'єктивна система можливих просторових і часових орієнтацій, що є усвідомленою або знаною передумовою інтерсуб'єктивної практики. Саме тому важливою рисою життєвого світу є його інтерсуб'єктивність, що означає його спільність для всіх людей. Характерно, що сам Гуссерль сприймав цю проблематику як дуже важливу і ставився до цього доволі відповідально. Так само він розумів роль феноменології у створенні нового ідеалу пізнання.

Посилання

Husserl, E. Phänomenologie der Lebenswelt. Ausgewählte. Texte II. Stuttgart. Philipp Reclam jun., 2006. 300 s.

Husserliana. Bd. ІІІ.1. Ideen zu einer reinen Phänomenologie und Phänomenologischen Philosophie. Haag: Nijhoff, 1976. 476 s.

Husserliana. B. XIII. Zur Phanomenologie der Intersubjektivitat. Haag: Nijhoff, 1973.547 s.

Husserliana. B. XVI. Ding und Raum. Haag: Nijhoff, 1973. 433 s.

Husserliana. Bd. XXIX. Die Krisis der Europäischen Wissenschaften und die Transzendentale Phänomenologie. Dordrecht: Springer, 1993. 399 s.

Husserliana. B. XXXIX. Die Lebenswelt (1916-1937). Springer, Netherlands. 2008. 956 s.

Spiegelberg H. The Phenomenological Movement. A Historical Introduction. 2 ed. Springer-Science, 1971. 391 s.

Stein, Е. On the Problem of Empathy. Washington, 1989. 135 p.

Wang, Shin-Yun. Die Methode der Epoche in der Phaenomenologie Husserls. Inaugural-Dissertation zur Erlangung der Doktorwürde der philosophischen Fakultäten der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg i. Br. 2004. 167 s.

Zahavi, D. Husserl und Die Transzendentale Intersubjektivität. Eine Antwort auf die sprachpragmatische Kritik. Springer Netherlands. 1996. 204 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-25

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ ТА ФІЛОСОФІЯ ІСТОРІЇ