ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ ОСВІТИ ЯК ТЕНДЕНЦІЯ РОЗВИТКУ ОСВІТНІХ РЕФОРМ ТА ПРОЦЕС СОЦІАЛЬНИХ І КУЛЬТУРНИХ ЗМІН
DOI:
https://doi.org/10.32782/hst-2023-16-93-13Ключові слова:
цифрова трансформація освіти, освітні реформи, модернізація, культурні і соціальні зміни, технологічні інноваціїАнотація
Актуальність теми дослідження у тому, що цифровізація освіти є неминучою зміною форми освіти в епоху цифрових технологій, слугує вимогою інноваційного розвитку освіти, єдиним способом зміни нової екології освіти та внутрішньою рушійною силою соціального прогресу. В основі цифрової трансформації освіти як тенденції розвитку освітніх реформ та інновацій – інформатизація і цифровізація, які не відбудуться автоматично, а потребують постійного дослідження, переходу від застосування технологій до інтегрованих інновацій, формування цифрової свідомості, культури, ефективніших методів та управління освітніми організаціями. Сприяння цифровізації освіти – неминуча вимога інноваційного розвитку та можливостей розвитку цифрової трансформації сучасної освіти, яка має важливе теоретичне значення та практичну цінність для спрямування цифрової трансформації освіти в Україні. Мета дослідження – розробка концепції цифрової трансформації освіти як тенденції розвитку освітніх реформ та інновацій. Методологія дослідження. Для аналізу використовувалися окремі загальнонаукові методи, зокрема індукції та дедукції, аналізу та синтезу, порівняння та аналогії, узагальнення та абстрагування, а також спеціальні наукові методи, такі як моделювання, контент-аналіз та метод деконструкції. Результат дослідження. Розглянуто трансформацію освіти, керовану цифровими технологіями, як соціальний, культурний, організаційний феномен і процес. Сформовано концепцію цифровізації освіти як процес упровадження інновацій та великих соціальних і культурних змін. Проаналізовано технологічні інновації як джерело розвитку цифровізації освіти та побудови нової екології smart-cуспільства. З’ясовано стратегії цифрової трансформації освітніх установ як основу просування інновацій і змін. Можемо зазначити, що під цифровою готовністю освіти розуміється відповідна підготовка перед тим, щоб розпочати процес цифрової трансформації освіти, виконати основні умови трансформаційних змін. Рівень цифрової готовності освітньої організації впливає на її здатність до застосування цифрових технологій.
Посилання
Волков О. Г., Землянський А. М., Олексенко Р. І., Рябенко Є. М. Філософія : навчальний посібник-практикум. Мелітополь : МДПУ імені Богдана Хмельницького, 2017.
Воронкова В. Г., Олексенко Р. І., Фурсін О. О. Formation of the concept of the socially responsible state as a factor of increasing the public governance and administration efficiency. Humanities Studies. 2021. Вип. № 7 (84). С. 113–122.
Bilohur, Vlada, Andriukaitiene, Regina. Sports culture as a means of improving the integrity of sports personality: philosophical-cultural and anthropological analysis. Humanities studies. 2020. Вип. 6 (83). 136–152.
Головань М. С. Коннективізм – новий підхід до процесу навчання в умовах інформаційнотелекомунікаційних технологій. Актуальні проблеми розвитку електронної освіти у вищій школі : матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції 18–20 травня 2012 р. Харків : ФОП Александрова К. М. ; «ІНЖЕК», 2012. С. 76–78.
Дизайн середовища. Словник-довідник / за ред. д. філсоф. н., проф. І. С. Рижової, В. Ф. Прусак, С. П. Мигаль, Н. О. Рєзанова. Львів : Простір-М, 2018.
Іванова Світлана. Iнновації в освіті та проблеми реформування системи вищої освіти в аспекті євроінтеграції України. Internet-Education-Science : Proceedings of the tenth international scientific-practical conference (IES-2016). Vinnytsia, 11–14 October, 2016. Vinnytsia : VNTU, 2016. С. 200–202.
Інновації у вищій освіті: проблеми, досвід, перспективи : монографія / за ред. П. Ю. Сауха. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2011. 444 с.
Інновації в освіті: перспективи розвитку : матеріали І Міжнародної науково-практичної конференції (м. Тернопіль, 20 травня 2021 р.). Тернопіль : ЗУНУ, 2021. 357 с.
Інноваційний розвиток освіти в Україні й зарубіжжі в умовах євроінтеграційних та глобалізаційних процесів: огляд. вид. URL: https://dnpb.gov.ua/wpcontent/uploads/2019/06/overview_edition_2019.pdf.
Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України / гол. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. С. 338–340.
Кравченко С. М. Тенденції розвитку освіти в країнах ЄС та Україні / Інноваційний розвиток вищої освіти: глобальний, європейський та національний виміри змін: матеріали VІ Міжнародної науково-практичної конференції (23–24 квітня 2020 року, м. Суми). Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. 279 с.
Кучеренко, Д. Г., Мартинюк, О. В. Стратегії розвитку освітніх систем країн світу. Київ : ІПКДСЗУ, 2011.
Національна доповідь «Розвиток системи освіти в Україні в 1995–2004 рр. Національна доповідь України, представлений на Міжнародному форумі «Освіта для стійкого розвитку: на шляху до суспільства знання».
Нікітенко В. О., Метеленко Н. Г. Модель цифрової трансформації економіки як чинник сталого, справедливого та інклюзивного розвитку. Humanities Studies. 2022. Вип. № 13 (90). С. 131–143.
Нікітенко В. О., Метеленко Н. Г., Шапуров О. О. Концепція цифрової трансформації як чинник підтримки сталого екологічного, соціального та економічного розвитку. Humanities studies. 2022. Вип. 12 (89). С. 16–25, С. 142–152.
Новою національною ідеєю має стати освіта. URL: https://lb.ua/blog/mykhailo_bno_airiian/493178_novoyu_natsionalnoyu_ideieyu_maie_stati.html (17.08.2023 р.).
Олійник П. М. Передові педагогічні технології, дидактично-методичні особливості та можливості їх. Метод навчання і наукових досліджень у вищій школі : навч. посіб. / за ред. С. У. Гончаренка, П. М. Олійника. Київ : Вища шк., 2003. С. 138.
Олексенко Р. І. Політика забезпечення конкурентоспроможності України на світовому продовольчому ринку в умовах глобалізації: тенденції та перспективи. Мелітополь : Колор Принт, 2011.
Огієнко О. Професійна підготовка вчителів загальноосвітніх шкіл у Великій Британії, Канаді та США: спільне та відмінне. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2011. № 3 (2). С. 105–115. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/OD_2011_3 (2)__15.
Олексенко Р. І. Людина в умовах інформаційного суспільства як об’єкт соціально-економічної рефлексії. Становлення і розвиток інформаційного суспільства як основизабезпечення конкурентоспроможності Україниу світі та сталого розвитку суспільства і держави. 2017. С. 59–62.
Реформа освіти та науки. URL: https://www.kmu.gov.ua/diyalnist/reformi/rozvitok-lyudskogo-kapitalu/reforma-osviti17.08.2023 р.
Рижова І. С. Вплив “Smart технологій» на розвиток «Smart-міста» в інформаційному суспільстві. Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. Запоріжжя, 2018. Вип. 72. C. 81–90.
Становлення інформаційного суспільства як цивілізаційної парадигми розвитку сучасної України за доби глобалізації: теоретико-методологічні та праксеологічні виміри. Запоріжжя : ЗДІА, 2017.
Стратегія 2030. Україна – Learning Nation (2019). Український інститут майбутнього. URL: https://www.uifuture.org/events/past/24923- anons/presentatsii/ukraina/learning/nation
Сучасні моделі професійної освіти і навчання в країнах Європейського Союзу: порівняльний досвід : монографія / В. О. Радкевич (ред.) ; Е. В. Чупрунов, Р. Г. Стронгин, А. О. Грудзинский. Київ : ІПТО НАПН України, 2018.
Цифрова трансформація освіти і науки. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/cifrova-transformaciya-osviti-ta-nauki –17.08.2023 р.
Чередник, Д. Л., Даньшева, С. О. Інноваційні процеси в освіті. Новий колегіум. 2018. Вип. 3. С. 44–47.
Arai A. B. Reasons for Home Schooling in Canada. Canadian Journal of Education / Revue Canadienne De l’éducation. 2017. № 25 (3). Р. 204–217. URL: http://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2783
Cochran G. Developing a Competency Model for 21st Century Extension Communication from the commission to the european parliament, the council, the european economic and social committee and the committee of the regions on a renewed EU agenda for higher education. 2009. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM%3A2017%3A247%3AFIN&qid=1496304694958
Collins M. Adult Education as Vocation: A Critical Role for the Adult Educator. NY : Routledge, 2001.
Edelson, P. (2000). Adult Education in the USA. Issues and Trends. NY: State University of New York.
Elіas, J. (2014). Phіlosophіcal Foundatіons of Adult Educatіon. NY: Krіeger Pub Co
Marginson, S. (). Emerging countries need world-class universities. University World News. 2012. Р. 214. URL: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20120320114704953 Salmi, J. (2009).
Organization. Columbus: Ohio State University. URL: https://www.researchgate.net/publication/228612518_Competencies_in_the_21st_centur
Ukrainian Institute of the Future. URL: https://uifuture.org/en/news-en/23960-the-ukrainian-institute-for-the-futurepresented-the-translation-of-th/ (20.08.23 р.).
Fernández-Ferrer, M., Cano, E. The influence of the internet for pedagogical innovation: using twitter to promote online collaborative learning. Int J Educ Technol High Educ. 2016. № 13. Р. 22. URL: https://doi.org/10.1186/s41239-016-0021-2
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Подаючи текст статті до редакції, автор погоджується з тим, що авторські права на статтю переходять до видавця, при умові, якщо стаття приймається до публікації. Авторські права включають ексклюзивні права на копіювання, розповсюдження і переклад статті.
Автор зобов’язаний:
- нести відповідальність за достовірність представленої інформації та оригінальність поданих матеріалів своєї роботи до друку;
- зберігати за собою всі авторські права і одночасно надавати збірнику наукових праць право першої публікації, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал з підтвердженням авторства і первинності публікації у даному збірнику;
- відмова в публікації не обов’язково супроводжується роз’ясненням причини і не може вважатися негативним висновком відносно наукової і практичної цінності роботи.
Автори зберігають за собою авторські права на роботу і представляють збірнику наукових праць право першої публікації роботи, що дозволяє іншим розповсюджувати дану роботу з обов’язковим збереженням посилань на авторів оригінальної праці і оригінальну публікацію у даному збірнику.
Автори зберігають за собою право заключати окремі контрактні домовленості, що стосуються не-ексклюзивного розповсюдження версії роботи в опублікованому вигляді (наприклад, розміщення її в книгосховищі академії, публікацію в монографії), з посиланням на оригінальну публікацію в збірнику наукових праць.
Автори мають право розміщати їх роботу в мережі Інтернет (наприклад, в книгосховищі академії чи на персональному сайті) до і під часу розгляду її в даному збірнику наукових праць, так як це може привести до продуктивного обговорення її даним збірником і великої кількості посилань на дану роботу