РОЗРОБКА МОДЕЛІ ЦИФРОВОЇ ОСВІТИ У КОНТЕКСТІ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ПРОГРАМИ DIGICOMP 2.0

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/hst-2023-15-92-12

Ключові слова:

модель цифрової освіти, цифрові технології, цифрові навики та здібності ХХI століття, європейська програма DigiComP 2.0

Анотація

Актуальність розробки моделі цифрової освіти у контексті європейської програми DigiComP 2.0 у тому, що вона включає «компетенції 21-го століття», які широко використовуються в Європі і відповідають навичкам цифрових технологій. Концептуальні визначення термінів «навики та здібності» свідчать, що навички представляють собою здатність адекватно застосовувати результати навчання у певному контексті, в той час як здібності більше відноситься до здатності досягати поставлених цілей. Незважаючи на концептуальні відмінності ці терміни використовуються в літературі для позначення концепцій цифровізації освітнього процесу. Мета статті – концептуалізація розробки моделі цифрової освіти у контексті європейської програми DigiComP2.0. Для реалізації мети необхідно було вирішити наступні завдання: 1) проаналізувати модель цифрової освіти у контексті європейської програми DigiComP 2.0; 2) визначити цифрові ресурси як нові можливості розробки моделі цифрової освіти; 3) розробити стратегії формування цифрових навичок ХХI століття у контексті формування моделі цифрової освіти. Методологія дослідження включає аналіз наукової літератури, де представлені розрізнені емпіричні факти цифровізації освіти; синтез наукових ідей, концепцій, теорій, які дозволили привести їх у систему та сформувати модель цифрової освіти; методи структурно-функційного, кроскультурного аналізу, системно-ангалітичні методи, прогнозування і моделювання. Результат дослідження показав, що модель цифрової освіти у контексті європейської програми DigiComP 2.0 спрямована на підтримку стійкої та ефективної адаптації системи освіти та навчання у державах-членах ЄС до цифровізації, яка домінує у передових розвинутих країнах. Її досвід є надзвичайно корисним для України. Зроблено висновок, що модель цифрової освіти включає: довгострокове стратегічне бачення парадигми якісного, інклюзивного та доступного навчання цифровим компетентностям ХХI століття європейського зразка; вирішує проблеми, пов’язані з пандемією COVID-19, яка привела до безпрецедентного використання технологій цифрової освіти та навчання; зміцнення співпраці на рівні ЄС в області цифрової освіти в усіх секторах з використанням цифрових технологій, підтримка оцифровки методів навчання та педагогіки, а також формування необхідної інфраструктури для розвитку цифрової освіти та дистанційного навчання.

Посилання

Андрюкайтене, Регіна, Воронкова Валентина, Нікітенко Віталіна. Концепт цифрової трансформації електронної освіти у країнах Європейського Союзу: європейський досвід / Європейський вектор модернізації економіки в умовах сталого розвитку промислового регіону : монографія / під заг. ред. д.е.н., проф. Н.Г. Метеленко. Київ : Інтерсервіс, 2021. C. 72–86.

Аппело Юрген. Менеджмент 3.0. Agile-менеджмент. Лідерство та управління командами». Харків : Вид-во «Ранок: Фабула», 2019. 432 с.

Бостром Нік. Суперінтелект. Стратегії і небезпеки розвитку розумних машин / пер з англ. Антон Ящук, Антоніна Ящук. Київ : Наш формат, 2020. 408 с.

Buhaychuk Oksana, Nikitenko Vitalina, Voronkova, Valentyna, Andriukaitiene, Regina & Malysh, Myroslava. Іnteraction of the digital person and society in the context of the philosophy of politics. Interacción persona digital y sociedad en el contexto de la filosofía política. Cuestiones políticas. 2022. Vol. 40. № 72. 558–572.

Діамандіс Пітер & Котлер Стівенс. Майбутнє ближче, ніж здається. Як технології змінюють бізнес, промисловість і наше життя / пер. з англ. Дмитро Кожедуб. Київ : Лабораторія, 2021. 320 с.

Діксон Патрік. Майбутнє (майже) всього. Як зміниться світ протягом наступних ста років / пер. з англ. І. Возняка. Харків : Віват, 2021. 432 с.

Voronkova Valentina, Nikitenko Vitalina. Smart education in the digital age: from smart education to smart business.

Edukacja i społeczeństwo VІІ. Zbiór artykułów naukowych / T. Nestorenko,. Bernatova, W. Duczmal (red.). Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji Opolu. Opole : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Opolu, Polska, 2022. Р. 268–276.

Valentyna Voronkova, Vitalina Nikitenko, Vlada Bilohur, Roman Oleksenko, Taras Butchenko. The conceptualization of smart-philosophy as a post-modern project of non-linear pattern development of the XXI century. Cuestiones Políticas.2022b. Volumen 40. Número 73. 2022. Р. 527–538.

Voronkova, Valentyna, Oleksenko, Roman & Fursìn, Alexander. Formation of the concept of the socially responsible state as a factor of increasing the public governance and administration efficiency. Humanities studies : Collection of Scientific Papers. Zaporizhzhiа : Zaporizhzhia National University, 2021. № 7 (84). P. 113–122.

Вебб Емі. Як ІТ-гіганти та їхні розумні машини можуть змінити людство / пер. з англ. І. Возняка. Харків : Віват, 2020. 352 с.

Гемел Гері, Заніні Мікел. Людинократія. Створення компаній, у яких люди – понад усе / пер. з англ. Дмитро Крожедуб. Київ : Лабораторія, 2021. 336 с.

Education of Ukraine under martial law: management, digitalization, European integration aspects : Book of Abstracts of the IV International Scientific and Practical Conference (electronic scientific publication), October 25th, 2022. Kyiv : SSI “Institute of Educational Analytics”, 2022, 360 p.

Інноваційні технології в сучасному освітньому просторі : колективна монографія / за заг. редакцієюГ.Л. Єфремової. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2020. 444 с.

Мартін Роберт. Чистий Agile: назад до основ / пер з англ. В. Луненко. Харків : Вид-во «Ранок: Фабула», 2021. 224 с.

Мічіо Кайку. Фізика майбутнього. Як наука вплине на долю людства і змінить наше повсякденне життя у ХХI сторіччі. Львів : Літопис, 2017. 432 с.

Nikitenko, Vitalina, Andriukaitiene, Regina, & Punchenko, Oleg. Formation of sustainable digital economical concept: challenges, threats, priorities. Humanities studies : Proceedings Scientific publications. Issue 1. Zaporizhzhiа : ZNU, 2019. № 1 (78). Р. 139–152.

Nikitenko, Vitalina, Voronkova, Valentyna, Andriukaitiene, Regina, & Oleksenko, Roman. The crisis of the metaphysical foundations of human existence as a global problem of post-modernity and the ways of managerial solutions. Propósitos y Representaciones. Jan., 2021. Vol. 9. SPE (1), e928 ISSN 2307-7999

Nikitenko Vìtalina, Voronkova Valentyna, Oleksenko Roman, Andriukaitiene Regina, Liudmyla Holovii. Education as a factor of cognitive society development in the conditions of digital transformation.Revista de la universidad del zulia. Vol. 13 Núm. 38. Revista de la Universidad del Zulia. Vol. 13. Núm. 38, Septiembre ª época. Año 13. N° 38, 2022. Р. 680–695.

Олтрейд Дагого. Нове мислення. Від Айнштейна до штучного інтелекту: наука і технології, що змінили світ / пер. з англ. І. Возняка. Харків : Віват, 2021. 368 с.

О’Ніл Кейт. BIG DATA. Зброя математичного знищення. Як великі дані збільшують нерівність і загрожують демократії / пер. з англ. О. Калініної. Київ : Форс Україна, 2020. 336 с.

Oleksenko Roman. Философия образования как неотъемлемый фактор экономического развития общества. Социосфера. 2013. Вып. 3. С. 19–26.

Олексенко Р.І. Вплив комунікацій на ціннісні орієнтири особистості. Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2015. Випуск 62. С. 65–73

Соціальні, економічні та освітні трансформації в цифрову епоху : монографія / С.В. Лєонов та ін. ; за заг. ред. д-ра екон. наук С.В. Лєонова, к-ки екон. наук О.А. Криклій. Суми : Сумський державний університет, 2022. 204 с.

Cherep A., Voronkova V., & Cherep O. Humanocracy as a factor of improving human resources management in organizations. Humanities studies : Collection of Scientific Papers. Zaporizhzhiа : Publishing house “Helvetica”. 2022. № 10 (87). C. 134–141.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-24

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ