Саморефлексія як інструмент формування професійної ідентичності майбутніх педагогів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.26661/hst-2021-9-86-10

Ключові слова:

саморефлексія, професійна ідентичність, соціальна педагогіка, соціальний педагог, практичне навчання

Анотація

Метод саморефлексії - важливий чинник у практичній діяльності педагога, який прагне підвищити ефективність своєї роботи, зміцнити взаємозв'язок ідеального та реального явищ. Саморефлексія також допомагає відчувати задоволення від роботи. Саморефлексія сприяє співпраці педагога із клієнтом чи колегами. Лелюген трактує саморефлексію як об'єктивний аналіз професійної соціально-педагогічної діяльності. Вона стверджує, що джерелом рефлексії є відносини з людиною, яка повинна створити для дитини таке середовище, в якому вона зможе зрозуміти свій психологічний стан, психологічні стани інших та сформувати свою рефлексивну функцію. Лукошюніє не виявила, що рефлексія корисна для навчання, роботи та особистого життя фахівців. Основна проблема - педагог повинен постійно аналізувати та оцінювати свою професійну діяльність та прагнути до її вдосконалення. Педагог, застосовуючи різні методи, може оцінювати свою діяльність, а саморефлексія – один із таких методів. Таким чином, автор статті намагається відповісти на проблемне питання – як майбутні педагоги застосовують метод саморефлексії у процесі практичного навчання. Об'єкт дослідження: саморефлексія, що формує професійну ідентичність майбутніх педагогів. Мета – проаналізувати аспекти застосування саморефлексії у процесі практичного навчання (як одного з етапів формування професійної ідентичності) майбутніх педагогів. Методи дослідження: аналіз наукової літератури та документів, аналіз щоденників практичних занять студентів та їх саморефлексії практик, контент-аналіз. Стаття складається із трьох частин. У першій частині автор обговорює важливість саморефлексії у діяльності педагогів. У другій частині представлено роль застосування саморефлексії у процесі роботи майбутніх педагогів, основні результати емпіричного дослідження представлені у третій частині статті.

Біографія автора

Vilma Liaudanske, Marijampole University of Applied Sciences

Dr. Department of Pedagogy, Arts and Social Work

Посилання

Bagdonas A. (2007). Socialinis darbas: profesinės veiklos įvadas. Vilnius: VU Specialiosios pedagogikos labaratorija.

Bubnys R. (2010). Veiklos reflektavimo ir mokymosi teorinėse studijose iniversitete integralumas. Pedagogika, 99, 38–44.

Core Outcomes: Self-Reflection. (2013). 2000-2013 Portland Community College. Online reference: http://www.pcc.edu/edserv/core-outcomes/co-selfreflection.html.

Geleziniene R. (2010). Reflektyvios mokytojo veiklos raiška specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių mokymo(si) procese. Mokslas ir edukaciniai procesai, 4(13), 22-27.

Fidelindo L., & Timothy Sh. (2013). Florence Nightingale: A pioneer of self-reflection. Nursing, Vol. 43, Issue 5, 1-3. Online reference: http://journals.lww.com/nursing/Fulltext/2013/05000/Florence_Nightingale__A_pioneer_of_self_reflection.1.aspx.

Jovaisa L. (2007). Enciklopedinis žodynas. Vilnius: Gimtasis žodis.

Ivanauskiene V., & Liobikiene, N. (2010). Socialinio darbo studentų savirefleksijos gebėjimų ugdymas teoriniuose kursuose. Socialinis darbas. Mokslo darbai, 4(1), 118–121.

Leliugiene I. (2003). Socialinė pedagogika. Kaunas: Technologija.

Kam-Shin Y. (2005). Self-reflection in Reflective Practice: A Note of Caution. Oxford: Oxford University Press. Online reference: http://www.healthylifestylesliving.com/liberate-the-mind/self-help/the-power-of-self-reflection.

Kavaliauskiene V. (2010). Refleksijos kultūra – socialinio darbuotojo profesinės veiklos raiškos aspektas. Acta Peadogogica Vilnensia, 25, 159-171.

Kvieskienė G. (2002). Socialinio pedagogo ABC. Vilnius.

Levesque R.J.R. (2012). Self-reflection. Essay of prof. Roder J.R. Levesque. Online reference: http://www.springerreference.com/docs/html/chapterdbid/329823.html.

Lew M.D.N., & Schmidt H.G. (2011). Self-reflection and academic performance: is there a relationship? Advances in Health Sciences Education: Theory and Practice. 2011 October; 16(4), 529–545. Published online 2011 May 5. doi: 10.1007/s10459-011-9298-z

Lukošūnienė V. (2011). Refleksija kaip integrali mokymosi mokytis kompetencijos dalis. Pedagogika, 101, 43-49.

Self-Reflection and Shared Reflection as Professional Tools. (2013). Online Reference: http://www.ehsnrc.org/PDFfiles/selfreflection_sharedreflection.pdf.

Swindell M.L., & Watson J. (2013). Teaching Ethics through Self-Reflective Journaling. Journal of Social Work Values and Ethics, Volume 3, Number 2. Oneline reference: http://www.socialworker.com/jswve/content/view/37/46.

Tarptautinių žodžių žodynas. (2003). Vilnius.

Vinčaitė E. (2013). Savirefleksijos metodo taikymas socialinio pedagogo profesinėje veikloje. The final theses. Kėdainiai: Kaunas College, Kėdainiai Jonušas Radvila Faculty.

Description of Teacher‘s Profession Competiences. (2007). Vilnius: LRS. Online Reference: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.291726.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-16

Номер

Розділ

ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ