Аналіз життєдіяльності освітніх систем у контексті цивілізаційного розвитку планетарного світу

Автор(и)

  • В. І. Зінкевич Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Україна https://orcid.org/0000-0003-1004-1685

DOI:

https://doi.org/10.26661/hst-2020-7-84-02

Ключові слова:

освіта, індустріальна цивілізація, соціальний інститут, соціальна система, суспільний поділ праці, життєвий цикл, зародження, становлення, зрілість, занепад

Анотація

У  статті аналізуються залежність явища  освіти від типу цивілізації у просторі якої відбувається життєдіяльність світової спільноти в основі якої лежить взаємодія соціальних інститутів ринку, науки і освіти,  на поверхню яка «виходить» поділом суспільної праці, що  породжує конкретну форму соціальної системи освіти вже  у залежності від суспільного поділу праці в конкретних соціально-економічних  умовах.  Для ефективного відтворення її структурних і функціональних параметрів  пропонується звернутися до  парадигми   «життєвого циклу освітніх систем у контексті цивілізаційного підходу» на основі використання  когнітивного аналізу. Її перевага  полягає тільки у тому, що даний концепт «схоплює» явище освіти в цілому. Це означає, що явище цивілізаційної освіти вивчається у якості соціального інституту і соціальної системи індустріального суспільства. Для аналізу динаміки  зміни знань треба використати дві методологічні умови: застосувати цивілізаційний підхід і парадигму життєвого циклу соціальних систем, оскільки дане явище у просторі і часі має довготривалий вимір; підкреслюється, що знання  є базовим і системо утворюючим елементом саморозгортання  цивілізації і тому його можна використовувати (за М.Фуко) як методологічний критерій для оцінки якості життєустрою цивілізації; виокремлюється зміст явища освіти на кожному етапі життєдіяльності індустріальної цивілізації: на етапі її зародження  привалювало  природниче знання; на етапі зростання – технічне знання, що відповідало суті самої цивілізації; на  етапі зрілості – наукове знання перетворилося на ідеологеми соціального розвитку, що привело до появи технократизму і «загнало» планетарну спільноту у глухий кут; на етапі занепаду – технологічне знання призвело до того, що були втрачені орієнтири мейнстриму соціального розвитку і почалась катастрофічна руйнація соціального організму планети, що тягне за собою зміну виду цивілізаційного розвитку; вихід вбачається у підйомі планетарної спільноти у простір інформаційної цивілізації, якому відповідає перехід освіти до оволодіння методологічним знанням.

Біографія автора

В. І. Зінкевич, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка

Кандидат сільськогосподарських наук, доцент кафедри менеджменту та підприємництва, доцент кафедри економіки та менеджменту

Посилання

Bekh, V. P. (2015). Phantom of the planetary organism: a look into the future: monograph. V. P. Bekh, I. A. Hrytsiak, O. H. Riabeka. M. P. Drahomanov National Pedagogical University. Kyiv, MP «Lesia». 552.

Bek, V. P. (2014). On the threshold of singularity: a planetary community in the vortex of the universe:monograph. V. P. Bekh, Y. V. Bekh. M. P. Drahomanov National Pedagogical University. Kyiv, MP «Lesia». 220.

Hrinin, L E., Hrynyn A. L. (2015). The cyber revolution and the sixth technological way. Historical psychology and sociology of history. № 1. 172-197.

Erasov, B. S. (1990). Culture, religion and civilization in the East (Essays on general theory). Moscow: Nauka. 87-88.

Klimova, G. P. (1997). Education as a phenomenon of civilization / Extended abstract of Doctor`s thesis. Kharkov : 60, 415.

Korsak, K. (2002). Education and society are guidelines for development. Ridna Shkola, № 5. 7.

Martyniuk, S Y. (2002). Genesis of informationalcivilization: monograph - Zaporizhzhia, Prosvita. 192.

Marks, K. (1975). To Pavel Vasilyevich Annenkov, December 28. Marks K., Engels F. Essays. 2nd ed. T. 27. Moscow: Publishing House of Political Literature. 402.

Marks, K., Engels, F. (1969). Economic manuscripts of 1857-1859. Marks K., Engels F. Essays.-2, Vol. 46, Part 2. Moscow: Publishing House of Political Literature. 222.

Ohneviuk, V. (2003). Education in the system of values of sustainable human development. Kyiv: Znannia Ukrainy. 448, 380-382.

Оlekh, L. H. (1989). Civilization and revolution. Novosibirsk: Nauka, Sib. dep. 4.

Modern Western sociology (1990). Dictionary. Moscow: Politizdat. 233.

Shpenhler, O. (1993). Zakat Yevropy / Author. introd. article by A.P.Dubnov, ed. comments by Y.P. Bubenkov and A. P. Dubnov. Novosibirsk: VO "Science", Siberian Publishing Company. 592.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-03-31

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ ТА ФІЛОСОФІЯ ІСТОРІЇ